Savolainen Carmen?
30.1.2019 Georges Bizet'n ooppera Carmen suviyössä Kanneltalossa Helsingissä
Helsinkiläinen OperArte ry -yhdistys sai alkuvuodesta näyttämölle toisen kokonaisen oopperaproduktionsa: Carmen suviyössä -versioinnin Bizet'n Carmenista. Olin Kanneltalossa katsomassa tuotannon viimeisen näytöksen.
Ohjaaja Juha Pikkaraisella on näyttelijätausta, mikä näkyi piristävästi ja positiivisesti lopputuloksessa. Ratkaisuja ja henkilöohjausta oli mietitty perusteellisesti ja raikkaasti, eikä vain tyydytty perinteisiin oopperakonventioihin. Pikkarainen oli sijoittanut Carmenin tapahtumat vuoden 1979 Mikkeliin: Carmen oli punkkarityttö ja Joose eli Don José päivysti Savon Prikaatissa. Esimerkiksi ensimmäisen näytöksen Près des remparts de Séville -aariassa ei suinkaan juotu manzanillaa Sevillassa, vaan kiljua Punkaharjulla. Ja tätä rataa...
Juha Pikkaraisen muokkaama teksti sekä Pikkaraisen ja Pirjo Leppäsen käännökset olivat tiettyyn rajaan asti oikein hauskoja. Onneksi lauluosuudet esitettiin ranskaksi ilman sorkkimista ja vain puheosuudet esitettiin suomeksi väännettyinä. Vähäinen lavastus ja veikeä puvustus oli käsiohjelmassa laitettu kollektiivisesti työryhmän nimiin. Esityksen taustalle heijastettiin kiinnostavaa kuvitusta, joka toimi hyvin yhdessä Mirkka Saaren valaistuksen kanssa. Musiikki kuultiin pianolla soitettuna, ja siitä vastasi pätevästi Tiina Korhonen.
Illan solistit eivät häikäisseet suorituksillaan. Tämä oli ehkä odotettavissakin, mutta silti olin pettynyt joidenkin esitysten tasoon. Mari Hautaniemi ja Petteri Loukio erottuivat muista positiivisessa mielessä. Roolitus oli seuraava: Mari Hautaniemi (Carmen), Emmi Kaijansinkko (Raija eli Frasquita), Viivi Tulkki (Merja eli Mercédès), Pirjo Leppänen (Mikaela eli Micaëla), Antti Tolvanen (Joose eli Don José), Aapo Kilpelä (Esko Millo eli Escamillo), Petteri Loukio (Eki eli Le Remendado), Vikke Häkkinen (Roke eli Le Dancaïre ja Mortti eli Moralès) sekä Ronnie Karlsson (Sunila eli Zuniga).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti