Mozartin kalutuimmat hitit
28.9.2015 Wiener Mozart Orchester, joht. András Deák Musikvereinissa Wienissä
Tulin eksyneeksi Wiener Mozart Orchesterin turistitäkykonserttiin, kun ei ollut illaksi muutakaan ihmeempää ohjelmaa. Musikvereinin Kultainen sali oli varsin täynnä ja ainakin puolet yleisöstä oli japanilaisia. Tästä johtuen läpi konsertin vallitsi häiritsevä taustamelu. Kukaan ei kai ollut kertonut heille, että puhuminen ääneen, käveleminen parvella, nouseminen ottamaan valokuvia jne. eivät ole toivottavia harrastuksia esitysten aikana. Oi aikoja, oi tapoja!
No, orkesteri soitti ihan mukavasti András Deákin johdolla. Yleisön huvittamisen ja yhteistaputukset olisi voinut jättää hieman vähemmälle, ja luottaa pelkän musiikin riittävyyteen. Konsertissa lauloivat solisteina sopraano Christina Maria Fercher ja baritoni Sokolin Asllani. Molemmat osasivat asiansa, mutta Kultaisen salin hajottavassa akustiikassa laulu ei oikein meinannut kuulua salin perälle saakka.
Konsertti alkoi ensimmäisellä osalla Sinfoniasta nro 41. Tätä seurasi pari numeroa Don Giovannista: Là ci darem la mano eli Zerlinan ja Don Giovannin duetto sekä aaria Finch' han dal vino. Viulukonsertosta nro 5 A-duuri kuulimme osat 2 ja 3, joissa solistina soitti Libor Meisl. Väliin Fiordiligin aaria Come scoglio oopperasta Così fan tutte ja sitten 1. osa Eine kleine Nachtmusikista. Ensimmäisen puoliskon päätti Pianosonaatista nro 11 osa 3 eli Alla Turca.
Väliajan jälkeen siirryimme Figaron häihin: alkusoitto, Figaron aaria Non più andrai sekä Kreivittären aaria Dove sono i bei momenti. Seuraavaksi Sinfoniasta nro 40 osa 1. Ja varsinaisen ohjelman lopuksi Taikahuilusta Papagenon aaria Der Vogelfänger bin ich ja sekä Papagenon ja Papagenan duetto Pa - pa. Ylimääräisen dueton jälkeen vaihdettiinkin yllättäen lajia: konsertin päättivät Johann Strauβ juniorin Tonava kaunoinen ja seniorin Radetzky-marssi.