Uusi yritys Cherubini-harvinaisuuden kanssa
19.9.2018 Luigi Cherubinin ooppera Alì Babà e i quaranta ladroni Teatro alla Scalassa Milanossa
Luigi Cherubini (1760-1842) on jäänyt minulle varsin vieraaksi oopperasäveltäjäksi - olen kuullut livenä vain yhden hänen yli 30 oopperastaan. Firenzessä syntynyt Cherubini asettui Pariisiin vuonna 1788 ja asui kaupungissa lopun ikänsä, muutamaa ulkomaanmatkaa lukuun ottamatta. Säveltäjän viimeinen ooppera Ali Baba, ou les quarante voleurs kantaesitettiin Pariisissa vuonna 1833. Teos ei menestynyt, ja sitä esitettiin vain viisi kertaa. Uutta tulemistaan ooppera sai odottaa vuoteen 1963. Asialla oli Milanon La Scala, mutta suurta sukseeta teoksesta ei tullut silloinkaan.
Tämä La Scalan uusi tuotanto on oopperan italiankielinen versio nimellä Alì Babà e i quaranta ladroni (Ali Baba ja 40 rosvoa). Liliana Cavanin ohjaus oli kovin perinteinen, mutta selkeää ja taitavaa työtä. Alkusoittoa kuvitti kirjastokohtaus, jonka merkitys meni minulta vähän ohi. Oopperan balettikohtauksia on moitittu täysin irrallisiksi, mutta onneksi niistä pisinkin oli tässä tuotannossa säilytetty ja se sai oikein tyylikkään toteutuksen. Leila Fteita oli suunnitellut massiiviset ja erittäin näyttävät lavasteet, joita vaihdettiin joka näytökseen. Irene Montin puvustus nojasi vahvasti arabiperinteisiin.
Cherubinin musiikki ei ehkä ollut häikäisevää, mutta kuitenkin toimivaa, kekseliästä ja usein kepeän viihdyttävää. Kapellimestari Paolo Carignanilla oli temperamenttia, mutta yllättäen hän oli muutaman kerran sekä kuoron että jonkun solistin kanssa eri tahtiviivalla. Tällaista ei yleensä tapahdu La Scalan tasoisissa oopperataloissa, ainakaan useampia kertoja samassa esityksessä. Tilanteet kestivät vain hetken, sillä Carignani osasi toki korjata ne nopeasti.
Kaikki solistit tekivät mielestäni onnistuneet roolityöt. Ali Baba oli Alexander Roslavets, hänen tyttärensä Delia oli Francesca Manzo ja Delian sulhanen Nadir oli Riccardo Della Sciucca. Morgiane-orjatar oli kaunisääninen Alice Quintavalla. Eugenio Di Lieto liioitteli tullipäällikkö Aboul-Hassanin mahtipontisuutta - vähempikin olisi riittänyt. Muissa rooleissa olivat Maharram Huseynov (Ours-Kan), Lasha Sesitashvili (Thamar), Chuan Wang (Calaf) ja Ramiro Maturana (Phaor).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti