Adagietto, Requiem ja vähän muutakin
1.3.2019 Helsinki Metropolitan Orchestra ja Suomen Laulu, joht. Sasha Mäkilä, sol. Jussi Vänttinen, baritoni & Aleksandre Goncharov Dias, sopraano Temppeliaukion kirkossa Helsingissä
Helsinki Metropolitan Orchestran tämänkertainen konsertti Temppeliaukion kirkossa alkoi Gabriel Faurén musiikilla. Cantique de Jean Racine on säveltäjän varhaisimpia kuoroteoksia, joka valmistui Faurén ollessa 20-vuotias. Kauniin yksinkertainen kappale soi Suomen Laulun esittämänä kuulaasti, mutta miesääniin olisin kyllä kaivannut lisää voimaa – nyt naisäänet dominoivat liiaksi.
Orkesteri soitti tämän konsertin jousikokoonpanona (tai oli Mahlerissa mukana harppu ja päätösnumerossa myös pari käyrätorvea), joten ohjelmaan sopi mainiosti sellainen suosikki kuin Pjotr Tšaikovskin Serenadi jousiorkesterille C-duuri. Ennen väliaikaa kuultiin vielä neljäs osa eli Adagietto Gustav Mahlerin Sinfoniasta nro 5. Mäkilä johti hyvin suurieleisesti, mutta paketit pysyivät kyllä kasassa.
Konsertin päätti Faurén Requiem, joka on sielunmessuksi poikkeuksellisen elämäniloinen. Kuoro teki kappaleessa oikein hyvää työtä; valmennuksesta oli vastannut Esko Kallio. Poikasopraano Aleksandre Goncharov Dias teki yleisöön vaikutuksen kirkkaalla äänellään, vaikka suoritus ei aivan virheetön ollutkaan. Baritonisolistina oli Lappeenrannan laulukilpailujen miesten sarjan juuri tammikuussa voittanut Jussi Vänttinen. Hän lauloi osuutensa ainoastaan mukiinmenevästi; tekniikka ei ole vieläkään täysin solidi. Urkuja tässä numerossa soitti Anni Nousiainen.
Konsertti uusitaan Järvenpään kirkossa 3.3. klo 18.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti