Kohtalo luostarissa
17.11.2020 Giacomo Puccinin ooppera Suor Angelica (Sisar Angelica) Kuusankosken kirkossa Kouvolassa
Kuusankosken Kirkkomusiikkiviikolla esitettiin Puccinin Suor Angelica puolinäyttämöllisenä versiona. Käsiohjelmassa tätä kutsuttiin jostain syystä konserttiversioksi, vaikka tuotannolle oli nimetty ohjaaja (Anne Korpelainen), jonka kädenjälki myös näkyi vahvana esityksessä, näyttämöllä oli lavastusta ja kaikki esiintyjät oli puvustettukin.
Käsiohjelmassa oli toinenkin omituisuus, sillä "säestys" oli merkitty Kirsi Saaren (piano) ja Päivi Stenvallin (huilu) hoidettavaksi. Saari urakoikin pianon ääressä koko teoksen, mutta Stenvallin kohdalla olisi ollut syytä mainita digitaalipiano, jolla hän soitti jatkuvasti mm. kellopeli- ja urkusoundeja. Huilu ainoastaan käväisi oopperan äänimaisemassa.
Suor Angelican esitys oli rakennettu Pohjois-Kymen musiikkiopiston voimin. Ohjaaja Anne Korpelainen on talon opettajia ja lauloi itse Ruhtinattaren eli Angelican tädin osan. Illan upeimmasta roolityöstä vastasi opiston toinen opettaja, sopraano Emilia Vesalainen-Pellas. Hänen Sisar Angelicassaan oli kaikki palaset kohdallaan. Pienemmissä tehtävissä oli opiskelijoita, joiden taso oli vaihteleva, mutta toisaalta heillä oli laulettavaakin niin vähän, ettei tämä muodostunut ongelmaksi. Kuorona opiskelijoiden yhteissointi kuulosti jopa hyvältä.
Oopperan tekstityksessä oli valittu hyvä linja: Librettoa ei ollut käännetty suoraan suomeksi, vaan valkokankaalle heijastettiin kokonaisen kohtauksen tai ainakin sen osan tapahtumia kuvaava tiivistelmä. Näin tekstitystä ei tarvinnut vilkuilla kovin tiuhaan, vaan oli mahdollista keskittyä esityksen seuraamiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti