sunnuntai 11. maaliskuuta 2018

Vaikuttava Kustaa Vaasa -ooppera arkistojen kätköistä


10.3.2018 Leopold Koželuchin ooppera Gustav Wasa Musiikkitalossa Helsingissä

Tšekkiläinen säveltäjä Leopold Koželuch (1747-1818) muutti 15-vuotiaana Prahaan, jossa hän sai opetusta Jan Ladislav Dusíkilta (Dussek) ja edelleen kolmekymppisenä Wieniin, jossa hän asui ja vaikutti elämänsä loppuun saakka. Koželuch nousi Wienissä nopeasti tietoisuuteen säveltäjänä ja taitavana pianistina. Hän palveli hovisäveltäjänä ja kapellimestarina Mozartin jälkeen vuodesta 1792 lähtien ja toimi myös musiikin opettajana aina keisarillista perhettä myöten.

Aikalaiset arvostivat Koželuchin musiikkia ilmeisen paljon, koska useista lähteistä löytää ylenpalttista suitsutusta ja säveltäjä mainitaan jopa "rakastetuimmaksi kaikista elävistä säveltäjistä". Ja tähän porukkaan sentään kuuluivat Wienissä Haydn ja vielä Mozartkin! Mutta jostain historian oikusta juuri Koželuchin kohtaloksi tuli painua unohduksiin. Suuri osa hänen julkaisemattomasta musiikistaan on kadonnut, ja tämä koskee etenkin vokaalimusiikkia. Koželuchin tiedetään säveltäneen kuusi oopperaa, mutta niistä viisi on kateissa. Myös kuudennen oopperan eli Gustav Wasan luultiin pitkään kuuluvan tähän kategoriaan, mutta onneksi edes se on säilynyt. Käsikirjoitus löytyy Prahan konservatorion kirjastosta, josta Aapo Häkkinen on työstänyt sen Helsingissä esitettäväksi.

Helsingin Barokkiorkesterin tuotanto Kustaa Vaasa -oopperasta on ensimmäinen sitten säveltäjän elinpäivien. Tai tarkalleen ottaen ei edes tiedetä, missä ja milloin oopperaa on aikoinaan esitetty. Edes sävellysvuosi ei ole tiedossa; joissain lähteissä on arveltu Koželuchin kirjoittaneen teoksen noin vuonna 1792, mutta todennäköisesti se on hieman myöhäisempää tekoa. Herooinen ooppera käsittelee Ruotsin valtakunnan syntyä, kun Kustaa Vaasa joukkoineen valloittaa Tukholman ja Kristian II pakenee (tässä tuotannossa Volvollaan) Tanskaan. Musiikkitalon konserttisalissa esitetyn produktion on ohjannut Ville Sandqvist perustuen Erik Söderblomin konseptiin. Solistit lauloivat enimmäkseen green screenin edessä kuvattavina ja tietokoneella kokonaisuuteen ympätyt taustat (mm. Turun linnan sisätiloja) heijastettiin suurille valkokankaille lavan yläpuolella. Videosuunnittelusta vastasivat Emil ja Artur Sallinen. Tyylikäs ja näyttävä puvustus oli Reija Laineen.

Helsingin Barokkiorkesteri ja Helsingin kamarikuoro vastasivat musiikillisesti onnistuneesta ja täysipainoisesta esityksestä - aina luotettavan Aapo Häkkisen johdolla. Oopperassa oli hienoja alku- ja välisoittoja, kauniita aarioita ja ensemble-numeroita - eikä sovi unohtaa useita iskeviä kuoro-osuuksiakaan. Koko solistikaarti onnistui osuuksissaan hyvin: Mario Zeffiri (Kustaa Vaasa), Cornelius Uhle (Kristian II), Niall Chorell (Søren Norby), Martina Janková (Kristina Gyllenstierna), Helena Juntunen (Cecilia Månsdotter Eka), Monica Groop (Margareta Vasa) ja Tuuli Lindeberg (Ruotsin suojelusenkeli). Tällä kertaa nautin eniten Jankován ja Juntusen esiintymisestä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti