maanantai 5. marraskuuta 2018

Musiikkidraamaa Topeliuksen tarinoista


4.11.2018 Iiro Ollilan musiikkidraama Lumikuningas ja musta Madonna Tapiolasalissa Espoossa

Iiro Ollilan säveltämä Lumikuningas ja musta Madonna kantaesitettiin noin vuosi sitten Seinäjoella. Näytösten piti olla paikallisessa kaupunginteatterissa, mutta paikka vaihtui Seinäjoki-saliksi ja samalla toteutus muuttui puolinäyttämölliseksi. Alun perin teosta nimitettiin oopperaksi, mutta nyt teoksen vieraillessa Espoossa käytettiin määritelmää "musiikkidraama".

Vesa Tapio Valon libretto perustuu Topeliuksen Välskärin kertomuksiin ja Tähtien turvatteihin sekä Regina von Emmeritz -näytelmään, joten teos sopii mainiosti kirjailijan juhlavuoden (Topeliuksen syntymästä 200 vuotta) ohjelmaksi.

Lumikuningas ja musta Madonna sijoittuu Kustaa II Aadolfin ja kolmikymmenvuotisen sodan aikaan. Libretto yhdisteli oivaltavasti Topeliuksen kertomuksia, joista tapahtumien keskiöön nousi Madonnaa palvovan Regina von Emmeritzin lietsominen Ruotsin kuninkaan murhaan. Aie ei tietenkään toteutunut, vaan Kustaa II Aadolf päätti päivänsä "tavanomaisemmissa merkeissä" Lützenin taistelukentillä. Reginan aiottu murha-ase, krusifiksilla koristettu tikari, oli muuten kaikessa karmeudessaan tehokas yksityiskohta.

Teoksen lopussa palattiin Tähtien turvattien teemaan ja palkkasoturi Niemand Niemalsin julistamaan sodan mielettömyyteen. Kohtaus tuntui kovin irralliselta ja libretistin yritys linkittää teos meidän aikamme sotiin mm. Syyriassa oli jotensakin kömpelö. Tai ainakin yleisön käsityskykyä aliarvioiva.

Myös esityksen ohjaus ja visualisointi oli Vesa Tapio Valon käsialaa. Hän loi niukoista aineksista toimivan kokonaisuuden, jossa mm. taustalle projisoidut vanhat maalaukset olivat upea elementti. Siinä sai Holoferneen pääkin kyytiä! Avautuvan takaseinän ja valaistuksen avulla luotiin tehokkaita sisääntuloja teoksen henkilöille.

Pidin Ollilan tyylillisesti vaihtelevasta, moni-ilmeisestä ja melodisesta musiikista, jonka hän itse johti hieman kotikutoiseen tyyliin. Soittamassa oli kolmetoista Seinäjoen kaupunginorkesterin muusikkoa. Seinäjoen oopperayhdistyksen kuoro esitti näyttämöllä sotilaita, kansaa sekä munkkeja ja nunnia. Kuoron osuudet sujuivat hieman vaihtelevasti ja muutamassa numerossa olisi tarvittu selvästi enemmän laulajia.

Jussi Lehtipuu (Kustaa) ja Tuuli Lindeberg (Regina) tekivät hyvää työtä rooleissaan. Sen sijaan Niemand Niemalsina laulaneella Kimmo Blomilla tulivat kykyjen rajat nopeasti vastaan. Voi kun näyttämöllä olisikin ollut Nightwish-yhtyeen Marco Hietala, joka teki roolin Seinäjoella! Elmer Bäck teki valloittavasti Zachin, tulevan kirjailija Topeliuksen puheroolin kertojana. Pienessä tehtävässä Neitsyt Marian patsaana piipahti Teresa Stürzenberger kuoron riveistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti