Marnie hukkasi mahdollisuuksiaan trillerinä
13.11.2018 Elokuvissa: Nico Muhlyn ooppera Marnie The Metropolitan Operasta New Yorkista
Winston Grahamin romaaniin perustuva Marnie on Nico Muhlyn (s. 1981) kolmas ooppera. Vaikka tilaajana oli The Metropolitan Opera, sai teos kantaesityksensä vuosi sitten Lontoossa, English National Operassa. Vasta lokakuussa yhteistuotanto saatiin näyttämölle New Yorkissa ja sitä myöten osaksi Live in HD -sarjaa, jota Finnkino esittää elokuvateattereissaan.
Grahamin romaani ei varmaan sano monille mitään, mutta Alfred Hitchcockin vuonna 1964 ohjaama elokuva saattaa olla tutumpi. Tippi Hedrenin ja Sean Conneryn tähdittämä leffa ei kuulu ohjaajansa parhaimpiin, mutta on yhtä kaikki kiinnostava psykologinen trilleri.
Marnien tarina on oivallinen aihe myös oopperaksi. Nicholas Wrightin onnistuneessa libretossa on hieman sorkittu romaanin tapahtumia ja henkilöitä (mm. Mark ja Terry Rutland ovat oopperassa veljeksiä), mutta ratkaisut ovat hyvin perusteltuja ja toimivat kokonaisuutta parantaen. Onneksi elokuvaan muokatusta loppuratkaisusta on palattu romaanin realistiselle linjalle.
Muhly on säveltänyt erityisesti laulajille hienoa esitettävää, mutta orkesterin osuudet eivät aina olleet kovin ihmeellisiä. Toisinaan tuntui siltä, että tekijät olivat tietoisesti halunneet vähentää oopperan trillerimäisyyttä, sillä monia hyviä mahdollisuuksia jätettiin käyttämättä tai suorastaan vesitettiin. Itse olisin varmasti pitänyt enemmän kunnon jännityksen rakentamisesta.
Ohjaaja Michael Mayer oli toteuttanut 1950- ja 1960-lukujen taitteen maailmaan hyvin solahtavan tuotannon. Ohjauksessa oli pari ripausta pirteää, modernimpaa otetta – mutta ei tietenkään liikaa, ettei talon konservatiiviyleisö vaan säikähdä! Julian Crouchin lavastus oli mietitty aivan eri pohjalta kuin The Metin tuotannoissa yleensä. Nyt käytettiin mm. liikuteltavia pylväitä ja paljon projisointeja. Arianne Phillipsin puvustuksessa oli tyylikästä ajankuvaa. Erityisesti pidin väriläikkinä esiintyneiden neljän "varjo-Marnien" puvuista.
Esityksen kapellimestarina oli Robert Spano. Musiikillisesti esitys oli (The Metin normaaliin tapaan!) huipputasoa. Isabel Leonard oli taivaallisen upea Marnie – varas, joka kantoi taakkaa pikkuveljensä surmaamisesta. Christopher Maltman esitti Mark Rutlandia, joka kiristi Marnien naimisiin kanssaan ja myöhemmin yritti raiskata vaimonsa. Iestyn Davies oli Terry Rutland, jonka nähtiin niin vikittelevän Marnieta kuin tappelevan veljensä kanssa. Marnien äidin (joka paljastuu teoksen lopussa pikkuveljen oikeaksi tappajaksi) roolin teki Denyce Graves ja topakkana rouva Rutlandina eli Markin ja Terryn äitinä nähtiin Janis Kelly.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti