Erinomainen ohjaus SibA:n oopperassa
17.11.2018 Benjamin Brittenin ooppera The Rape of Lucretia Musiikkitalossa Helsingissä
Näin Brittenin Lucretian raiskauksen keväällä Opera BOXin tuotantona. Ville Saukkosen ohjaus on vielä tuoreena mielessä, joten nyt oli kiinnostavaa tehdä vertailua tähän Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksen produktioon.
Heti esityksen alkupuolella tuli epätodellinen olo: Onko tämä sama oopperakaan? Ohjaajan konsepti vaikutti kokonaisuuteen ja musiikin kokemiseenkin niin, että teos tuntui aivan uudelta. Ohjaaja Victoria Newlyn vieraili keväällä 2017 SibA:ssa ja ohjasi tuolloin Kesäyön unelman. Nyt oli vuorossa toinen Brittenin ooppera ja lopputulos oli entistä parempi.
Newlyn sijoitti oopperan yliopistomaailmaan, jossa Male Chorus ja Female Chorus olivat luennoivia professoreja. Kaikki muut oopperan henkilöt esittivät opiskelijoita. Idea ei ollut lainkaan päälleliimatun oloinen, vaan harkittu toteutus toimi erinomaisesti. Ohjaaja jätti tyylikkäästi käyttämättä mahdollisuuden raiskauksella ja itsemurhalla järkyttämiseen.
Sampo Pyhälä vastasi näyttävän massiivisen luentosalilavastuksen ja videoprojisointien suunnittelusta. Professorien käyttämissä "powerpointeissa" oli muuten osuvia herjoja ja piikkejä sukupuolentutkimuksen suuntaan. Pidin kovasti myös puvustuksesta, jonka suunnittelusta oli vastannut Sofia Pantouvaki.
Tämän tuotannon toisen esityksen johti Markus Lehtinen. Soitto kuulosti kohtuullisen hyvältä ja pienen orkesterin balansointi oli helppoa. Hyviä suorituksia kuultiin myös solisteilta. Illan päärooleissa olivat Tuomas Miettola (Male Chorus), Minna-Leena Lahti (Female Chorus), Rachel McIntosh (Lucretia) ja Henri Tikkanen (Tarquinius). Muissa tehtävissä esiintyivät Gustav Johansson (Collatinus), Irina Nuutinen (Bianca), Emil Mahjneh (Junius) ja Johanna Takalo (Lucia). Laulajat näyttelivät osansa hyvin, joten näyttämöllä oli aina myös kiinnostavaa katsottavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti