Lisää Lux Musicae -ohjelmaa
17.11.2018 Anna-Maaria Oramo, cembalo ja clavisimbalum & Roman Chlada, urut Siuntion kirkossa
18.11.2018 Jorma Hynninen, baritoni & Ilmari Räikkönen, piano Siuntion kirkossa
Lux Musicae -festivaalin lauantainen iltakonsertti Siuntion kirkossa oli rauhoittava ja tunnelmallinen. Jo maantien varrelle oli sytytetty pitkä rivi jätkänkynttilöitä ja pysäköintialueelta johti kaunis lyhtykuja kirkon ovelle. Ennen konsertin alkamista jäi aikaa ihailla 1400-luvun jälkipuoliskolla rakennetun kivikirkon upeita tähtiholveja ja säilyneitä kalkkimaalauksia.
Konsertissa esiintyivät aviopari Anna-Maaria Oramo ja Roman Chlada. Oramon instrumentteja olivat cembalo ja clavisimbalum ja Chlada soitti urkuja. Ohjelman ideana oli – festivaalin runoilijaelämää-teemaan liittyen – valottaa kolmen "suuren nimen" musiikillista äänimaisemaa. Millaista musiikkia Dante, Shakespeare ja Cervantes ovat saattaneet seurapiireissään kuulla?
Ohjelma sisälsi musiikkia keskiajalta (mm. Philippe de Vitryn sävellykset, jotka ovat peräisin Robertsbridge Codexista – vanhinta säilynyttä kosketinsoitinmusiikkia!) renessanssin kautta aina varhaisbarokkiin saakka. Konsertin aloitti Aurelio Bonellin Toccata "Athalanta", joka soitettiin veikeästi uruilla ja cembalolla vuorotellen. Muita säveltäjänimiä olivat mm. Francesco Correa de Arauxo, William Byrd, Antonio de Cabezón, Thomas Tomkins ja Giuseppe Guami.
Francesco Landinin ja La Comtessa de Dian keskiaikaisissa kappaleissa Oramo soitti clavisimbalumia ja myös lauloi. Aivan upea ääni ja loistava kyky hän oli tässäkin roolissa! Ja voi miten loistokkaana Oramon cembalotaide soikaan kirkon erinomaisessa akustiikassa. Myös Chlada vakuutti omalla osuudellaan ja tunnelmoi uruilla kokonaisuuteen sopivasti.
* * *
Festivaalin päätöskonsertissa sunnuntaina esiintyi baritoni Jorma Hynninen. Ohjelmassa oli ilmoitettu pianistiksi Kimmo Hakola, joka vielä eilisillan konsertissa toimi isäntänä. Hakola oli kuitenkin tässä välissä sairastunut ja korvaavaksi pianistiksi oli hälytetty Ilmari Räikkönen. Hän hoiti rautaisena ammattilaisena osuutensa hienosti, vaikka valmistautumisaika oli varmasti jäänyt vähiin.
Konsertin ohjelmassa oli kaksi laulusarjaa: Schumannin Dichterliebe, joka oli selvästi valittu festivaalin runoilijaelämää-teeman mukaan ja Hakolan Kivi-laulut. Lux Musicae -festivaali tilasi laulusarjan Hakolalta vuonna 2007. Hänen johtajakautensa olisi päättynyt sopivasti tähän eräänlaiseen ympyrän sulkeutumiseen, mutta kun ei niin ei...
Hynninen lauloi kaikki Schumannin 16 kappaletta ulkomuistista. Hän lähti liikkeelle varovaisesti, kuin voimiaan säästellen, mutta syvällinen tekstien tulkinta välittyi kuulijoille ajoittaisista pienistä epätarkkuuksista huolimatta. Paikoin Hynninen väläytteli näytteitä kulta-aikojensa upeasta baritonaalisesta säihkeestä.
Hakolan lauluissa vaihde loksahti aivan eri asentoon; on kuin Hynninen olisi saanut ylimääräisen energiapiikin Metsämiehen laulun vaikuttavien alkusointujen kajahtaessa. Aivan erinomainen esitys!
Hynnisen sanoin "joulu tulee joka vuosi aikaisemmin", joten hän oli valinnut ylimääräiseksi joululaulun Puer natus in Betlehem. Sen on säveltänyt Kimmo Hakola Hynnisen omaan runoon vuonna 2012. Varsinkin hymnimäisen kertosäkeen väkevä esitys kuulosti vavahduttavalta.
Kotimatkalle lähdettäessä paloi jälleen jätkänkynttilärivistö maantien laidalla. Lux Musicae tarjosi tänä vuonna upeita konsertteja – tuskin maltan odottaa, mitä ensi vuoden 20-vuotisjuhlaohjelmasta löytyy!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti