maanantai 12. marraskuuta 2018

Ilta urkumusiikille


11.11.2018 Chant & Orgue -konsertti Kallion kirkossa Helsingissä

11.11.2018 Kari Jussilan 75-vuotisjuhlakonsertti Finlandia-talossa Helsingissä

Illan ensimmäisen konsertin alaotsikko oli Pariisilaiskirkkojen musiikkia kahdelta vuosisadalta. Ohjelmassa oli sekä urkukappaleita että urkusäestyksellisiä vokaaliteoksia. Kallion kirkossa esiintyivät urkuri Pekka Suikkanen sekä SIBArytons-unisonokuoro, jonka valmentanut Risto Pulkamo myös lauloi itse kokoonpanossa. Muut kuoron jäsenet olivat Markku Hekkala, Toni Hintsala, Juhana Kotilainen ja Lasse Leppänen.

Ohjelman aloitti Maurice Duruflén Prélude sur le nom d'Alain ja konsertin päätteeksi kuultiin saman teoksen Fugue. Välissä esitettiin César Franckin La Procession ja Psaume 150 sekä Jean Langlaisin Chant heroïque ja Chant de Paix. Charles Gounod'lta kuultiin Lamentation "Gallia" -teoksen 2. ja 4. osat eli Cantilene ja Finale. Langlais sai vielä yhden kappaleen (Mors et resurrectio) ennen ohjelman päänumeroa, Duruflén Messe cum jubiloa. Sekä Suikkasen soitto että miesten sävykäs laulu oli miellyttävää kuultavaa.

* * *

Myöhemmin illalla oli vuorossa Sibelius-Akatemian entisen urkumusiikin professorin, Kari Jussilan, 75-vuotisjuhlakonsertti. Kirkkomusiikin ja urkujen aineryhmän järjestämässä konsertissa ei valitettavasti kuultu Jussilan itsensä soittoa, sillä hän on lopettanut konsertoimisen jo vuosia sitten. Finlandia-talossa esiintyivät nykyinen professori Olli Porthan sekä Jussilan entiset oppilaat Ville Urponen ja Daniel Zaretsky. Viimeksi mainittu opiskeli Sibelius-Akatemiassa 1990-luvun alussa ja hän on toiminut jo yli kymmenen vuoden ajan Pietarin konservatorion urkujensoiton professorina.

Konsertin alkupuolella kuultiin Bach-ohjelmistoa sekä yksi Olivier Messiaenin kappale. Porthan aloitti Passacaglialla c-molli BWV 582. Tulkinta oli todella hieno, mutta vääriä ääniä lipsahteli aika monta. Professorin toinen kappale oli Messiaenin Dieu parmi nous teoksesta La Nativité du Seigneur. Urponen soitti Die Kunst der Fugesta osat Contrapunctus I ja XIV, joista jälkimmäinen jäi säveltäjältä keskeneräiseksi. Oli mielenkiintoista ja vähän ristiriitaistakin kuulla Bachia Finlandia-talon uruilla, kun viime aikoina olen kuullut hänen tuotantoaan pääasiassa barokkityylisillä uruilla soitettuna.

Väliajan jälkeen Ville Urponen jatkoi Mikko Heiniön kappaleella Kun pojat… Seitsemän variaatiota ja teema kansanlaulusta. Olipa hieno, minulle ennestään tuntematon teos, jossa varioitiin Kun poijat ne raitilla laulelivat, niin flikat luuli urkujen soivan -kansanlaulua. Viimeisenä numeronaan Urponen esitti Sigfrid Karg-Elertin sovituksen Festmusik aus den Meistersingern. Niin oli upea kappale, että tuskin Wagnerkaan olisi pahastunut!

Ja lopuksi Daniel Zaretskyn osuus: Louis Marchandin Grand Dialogue, Théodore Duboisin ihana Toccata ja Christopher Kushnarevin Passacaglia. Päätösnumero oli Transports de joie d'une âme devant la gloire du Christ qui est la sienne eli Messiaenin L'Ascensionin urkuversioon säveltämä uusi kolmas osa. Zaretsky osoittautui huikean taitavaksi ja tulkinnallisesti osaavaksi urkuriksi olipa ilo kuunnella!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti