keskiviikko 17. huhtikuuta 2019

Herkku-Händeliä


16.4.2019 Georg Friedrich Händelin ooppera Orlando Theater an der Wienissä

Orlando (1733) on mielestäni yksi Georg Friedrich Händelin (tai pitäisikö sanoa George Frideric Handelin) hienoimmista oopperoista suoranainen mestariteos. Sen libretto pohjautuu Ludovico Arioston Orlando Furiosoon, joka on myös säveltäjän Alcina- ja Ariodante-oopperoiden "lähde". Oli todella mukavaa kuulla tämä ooppera pitkästä aikaa ja vieläpä Theater an der Wienin hienona toteutuksena.

Ohjaaja Claus Guth oli tehnyt aivan loistavaa työtä oopperan työstämisessä näyttämölle. Lavaa hallitsi suurikokoinen talo, jota pyöriteltiin eri kohtauksissa eri asentoihin. Realismia lisäsivät mm. tallissa ollut oikea henkilöauto sekä pihalla tönöttänyt myyntivaunu. Myös lavastaja Christian Schmidt ansaitsee kehuja osuudestaan. Modernisointi oli tehty taidolla ja ajatuksella niin, että kertomus toimi erinomaisesti ja ilman pitkästymistä nykyajan katsojallekin.

Musiikillisesti ilta oli parasta A-luokkaa. Il Giardino Armonico -orkesteri soitti Giovanni Antoninin johdolla niin, että saatoin vain huokailla ihastuksesta. Jopa continuo-ryhmä, joka jää usein vähälle huomiolle, nousi nyt esiin hienolla panoksellaan.

Ja sitten solistit. Jälleen kerran sanat tahtovat loppua kesken niin täysipainoista, taitavaa ja ilmaisuvoimaista laulua kuultiin joka ikiseltä. Orlandona oli aivan ensiluokkainen kontratenori Christophe Dumaux. Florian Boesch (Zoroastro) sai katsomon kohahtamaan jo oopperan alussa niin vaikuttava oli hänen äänensä. Anna Prohaska oli oiva valinta Angelicaksi ja minulle uusi tuttavuus Giulia Semenzato vakuutti Dorindana. Toisessa kontratenoriroolissa eli Medorona oli italialainen Raffaele Pe.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti