lauantai 27. huhtikuuta 2019

Epätasaisia solisteja visuaalisesti loistavassa Aidassa


26.4.2019 Giuseppe Verdin ooppera Aida Kansallisoopperassa Helsingissä

Kansallisoopperan Aida-tuotanto sai ensi-iltansa jo 2010, mutta itse olen jotenkin onnistunut välttämään kaikki sen tähänastiset 30 esityskertaa. Ooppera sinänsä on hyvin tuttu ja olen sen nähnyt useita kertoja, mutta ehkä nyt oli ihan paikallaan käydä katsastamassa tämäkin versio.

Georg Rooteringin ohjaus ei tarjonnut suuria yllätyksiä. Melko perinteisillä kuvioilla mentiin, mutta ohjaaja oli yrittänyt linkittää Etiopian ja Egyptin sotaa meidän aikamme konflikteihin. Tämä ilmeni mm. puvustuksessa ja projisoiduissa kuvissa katsoja oli usein samaan aikaan sekä nykyajassa että menneessä. Tanssikohtauksissa yritettiin shokeerata yleisöä, mutta sotavangin mestaus ja sotilaiden raiskausbaletti menivät jo ehkä vähän yli.

Ohjaaja oli sijoittanut Egyptin kuninkaan laulamaan ensimmäiselle parvelle ja osa ns. aidatrumpeteista oli puolestaan sijoitettu toiselle parvelle.

Visuaalisesti tuotanto on loistava. Bernd Franken upea palatsimainen lavastus hehkuu kultaa ja sinistä. Götz Lanzelot Fischerin värikäs puvustus on mielikuvituksellinen ja yhdistelee hienosti eri maailmoja.

Musiikillisesti ilta oli hieman kaksijakoinen. Haluan nostaa esille kuoron, joka lauloi osuutensa vaikuttavasti, puhtaasti ja iskevästi ollen melkeinpä esityksen parasta antia. Ei orkesterin osuudessakaan ollut moitittavaa, kiitos luotettavan kapellimestari Patrick Fournillierin.

Solisteista Veronika Džiojeva onnistui hyvin Aidana hänen kiinteää ja kantavaa sopraanoaan oli ilo kuunnella. Toinen vierailija, Warwick Fyfe, teki oikein pätevästi Amonasron roolin. Kotimaisilla voimilla ei ollut tänään paras mahdollinen ilta: Anna Danik ei oikein saanut Amnerikseensa ytyä ja uskottavaa tunnetta. Mika Pohjonen lauloi Radamesin osan epätasaisesti; mm. sävelpuhtaudessa oli sanomista useita kertoja. Jyrki Korhonen (Ramfis) fraseerasi väsähtäneen laiskasti tai ylimalkaisesti ja Koit Soaseppin (Egyptin kuningas) laulu oli kovin tasapaksua.

Pienemmissä osissa olivat Ilkka Hämäläinen (Sanansaattaja) ja Johanna Lehesvuori (Ylipapitar; käsiohjelmassa ilmoitettiin Anna-Kristiina Kaappola, jota ei kyllä lavalla tänään nähty).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti