maanantai 15. huhtikuuta 2019

Adèsin hämmentävä esikoisooppera


14.4.2019 Thomas Adèsin ooppera Powder Her Face Kasino am Schwarzenbergplatzissa Wienissä

Wienin Volksoperin tämän kauden tuotanto Schwarzenbergplatzin vanhaan Kasinoon on Thomas Adèsin (s. 1971) ensimmäinen ooppera. Powder Her Face kantaesitettiin vuonna 1995 Cheltenhamin musiikkijuhlilla. Teos oli arvostelumenestys, mutta ponkaisi otsikoihin ennemminkin seksuaalisen sisältönsä vuoksi. Powder Her Facen on sanottu olevan ensimmäinen ooppera, jossa fellaatio on kuvattu musiikillisesti. Esimerkiksi brittien Classic FM -radiokanavan mielestä teos oli sopimaton lähetettäväksi.

Ooppera kertoo Argyllin herttuatar Margaret Campbellin seksuaalisista seikkailuista, joista Britanniassa kohuttiin ja juoruiltiin 1960-luvulla. Skandaalimaiset yksityiskohdat paljastuivat avioero-oikeudenkäynnissä, jossa käytettiin todisteena mm. valokuvia. Philip Hensherin libretto on melko suorasukainen ja vielä paremmaksi oli pannut ohjaaja Martin G. Berger. Joissakin kohdissa meinasin melkein jo punastua kaikkeen sitä voi oopperalaulajakin joutua...

Oopperan tapahtumissa pompittiin vuosikymmeneltä toiselle, joten oli hyvä ajatus heijastaa taustalle vuosiluku aina uuden kohtauksen alkaessa. Yksinkertainen lavastus oli Sarah-Katharina Karlin ja kekseliäs puvustus Alexander Djurkov Hotterin. Kapellimestarina toimi Wolfram-Maria Märtig, joka ei ihan tavoittanut Adèsin sieltä täältä lainailevan musiikin kaikkia nyansseja. Herttuattaren osan teki antaumuksella Ursula Pfitzner. Muilla solisteilla, eli Morgane Heysellä, David Sitkalla ja Bart Driessenillä, oli useita eri rooleja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti