torstai 30. tammikuuta 2020

Zehetmair loisti sekä viulistina että kapellimestarina


29.1.2020 Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Thomas Zehetmair, viulu Musiikkitalossa Helsingissä

HKO:n konsertti alkoi ilahduttavasti, sillä Antonio Salierin musiikkia soitetaan Suomessa aivan liian vähän. Nyt kuultu XXVI variazioni sul tema "La follia di Spagna" eli 26 muunnelmaa La follia di Spagna -teemasta on vuodelta 1815. Se on Salierin viimeinen merkittävä orkesteriteos, jossa hän pyörittelee tuttua teemaa suvereenin mestarin ottein. HKO:n ja kapellimestari Thomas Zehetmairin esitys oli innostava ja niin rytmisesti kuin väripaletiltaan vaihteleva.

Ohjelman toinen kappale oli Mozartin Viulukonsertto nro 3 G-duuri. Zehetmayr liidasi kamarikokoista orkesteria soittaen viulusolistin osuudet. Hän oli itse säveltänyt konserton tyylikkäät kadenssit, jotka kuitenkin vaikuttivat melkeinpä spontaaneilta. Zehetmayr on niittänyt mainetta Mozartin viulukonserttojen levytyksellään ja tässäkin esityksessä aisti, kuinka hän "eli kappaleessa" ja vuoropuhelu orkesterin kanssa toimi upeasti. Hänen solistiosuutensa olivat lennokkaita ja vivahteikkaita. Kokonaisuudesta saattoi vähäisellä mielikuvituksella aistia oppi-isä Nicolaus Harnoncourtin vaikutuksen.

Konsertti päättyi Schumannin Sinfonialla nro 2 C-duuri. Aiemmin tämä kappale ei ole tehnyt minuun ihmeempää vaikutusta, mitä nyt säveltäjän Bach-inspiraatio on lämmittänyt mieltäni. Zehetmairin johdolla sinfoniasta kuoriutui jotain uutta, jossa barokin kaiut ja romantiikan paatos tuntuivat melkeinpä löytävän toisensa. Esitys oli jäntevä ja tasapainoinen, kapellimestarinsa näköinen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti