perjantai 24. tammikuuta 2020

"Kauneus löytyy yksityiskohdista"


24.1.2020 Helsingin kaupunginorkesterin kenraaliharjoitus, joht. Gianandrea Noseda, sol. Sabina Bisholt, sopraano Musiikkitalossa Helsingissä

Kalenterissani on perjantai-illalle tähdellisempää ohjelmaa, joten HKO:n osalta täytyi tyytyä aamupäivän kenraaliharjoitukseen. Kapellimestarina vierailee italialainen Gianandrea Noseda, joka tekee uraa sekä orkesteri- että oopperakapellimestarina korkealla kansainvälisellä tasolla. Jännittävää lisämaustetta tuo se, että 55-vuotias Noseda tekee Helsingissä Bruckner-debyyttinsä!

Perjantaikonsertin ohjelmassa on vain kaksi kappaletta, jotka käytiin kenraalissa läpi päinvastaisessa järjestyksessä kuin illalla. Anton Brucknerilla oli tapana hinkata ja muokata sinfonioitaan loputtomasti, eikä Sinfonia nro 9 d-molli ole poikkeus. Se jäi säveltäjältä yhdeksän vuoden työstämisen jälkeen kesken kun kuolema korjasi miehen. HKO soittaa onneksi vain valmistuneet kolme osaa, vaikka sinfoniasta on olemassa useitakin muiden täydentämiä versioita. Hieman harmittelin teosvalintaa, sillä kuulin Brucknerin yhdeksännen vasta viime joulukuussa RSO:n toimesta. Joku harvinaisempi hänen sinfonioistaan olisi ollut paikallaan...

Jäntevää soittoa ja asiaankuuluvaa ytyrytinääkin saatiin, mutta myös paneutuvaa detaljityötä, josta Noseda on tunnettu. Kokonaisuutta leimasi luontevuus hän ei kyllä millään muotoa liioitellut yksityiskohtien kanssa. Käsiohjelman lainaus kertoo hyvin miehen näkemyksestä: "On yksi asia punoa pitkiä tarinankaaria, mutta se on tehtävä kadottamatta yksityiskohtia, sillä niillä tarinat maustetaan." Noseda soitatti sinfonian osa kerrallaan keskeytyksettä läpi ja viilaukset tehtiin vasta jokaisen osan jälkeen.

Tauon jälkeen oli vuorossa Luigi Dallapiccolan Partita vuodelta 1932, jossa kromaattisuus yhdistyy kiinnostavasti vanhalta kuulostavaan sointumaailmaan. Noseda on johtanut teoksen ensilevytyksen vuonna 2010, joten kappale on hänelle hyvin tuttu. Nyt maestro löi soiton poikki useita kertoja ja esitti huomionsa persoonalliseen tyyliinsä, usein soittajia naurattaen. Viimeiseen eli neljänteen osaan saapui solistiksi ruotsalaissopraano Sabina Bisholt. Hän lauloi keskiaikaisen latinankielisen Neitsyt Marian kehtolaulun (Naenia B.M.V.) oikein näpsäkästi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti