sunnuntai 27. lokakuuta 2019

Taitavia nuoria ja oratorion pauhua


26.10.2019 Nuorisokoulutuksen opiskelijamatinea Musiikkitalossa Helsingissä

26.10.2019 Felix Mendelssohnin oratorio Elias Olarin kirkossa Espoossa

Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen opiskelijat tarjosivat hämmästyttävän korkeatasoisen ja kiinnostavan konsertin Musiikkitalon Camerata-salissa. Tai ei kai tason pitäisi minua enää hämmästyttää, sillä niin usein olen kuullut näissä matineoissa todella taitavia ja valloittavia esityksiä.

Sanni Kangas aloitti ensimmäisellä osalla Mendelssohnin Viulukonsertosta e-molli, pianistinaan Ayane Matsuura. Hänen jälkeensä pianisti Kati Mäki soitti Chopinilta kaksi masurkkaa ja yhden poloneesin. Ida Westerlundin numerona oli ensimmäinen osa Saint-Saënsin Viulukonsertosta nro 3 h-molli. Myös hänen pianistinaan soitti Matsuura.

Seuraavaksi Ekaterina Tikhomirova soitti pianolla J. S. Bachin Preludin ja fuugan a-molli sekä Chopinin poloneesin ja valssin. Vielä ennen väliaikaa Aino Yamaguchi viuluineen esitti Pablo de Sarasaten pikkukappaleen Zapateado. Pianistina toimi Mariko Furukawa.

Lyhyen tauon jälkeen Ilona Liiman istuutui flyygelin ääreen ja soitti J. S. Bachin Ranskalaisesta sarjasta nro 1 d-molli osat Allemande ja Courante. Hän jatkoi vielä ensimmäisellä osalla Muzio Clementin Sonaatista h-molli. Jousisoittajista ainoa soolona esiintynyt oli Venla Lahti, jonka kontrabassonumero oli Teppo Hauta-ahon Kadenza.

Matinean päätteeksi kuultiin kaksi pidempää ohjelmaa. Pianisti Anlan Fu urakoi seitsemän kappaletta ilman nuotteja: Alkuun J. S. Bachin Preludi ja fuuga c-molli, Rautavaaran Pelimannit ja Rimski-Korsakovin Kimalaisen lento. Chopinilta hän soitti masurkan, preludin ja etydin sekä päätteeksi Sibeliuksen Capricen. Lopuksi Tähe-Lee Liiv esitti pianolla Chopinin nokturnon, kaksi etydiä ja balladin sekä Skrjabinin Etydin dis-molli.

* * *

Illaksi suuntasin Olarin kirkkoon, jossa kuultiin Suomen Laulu -kuoron ja Helsinki Metropolitan Orchestran esittämänä Mendelssohnin Elias (1846). Se on toinen säveltäjänsä kahdesta suurimuotoisesta oratoriosta, jotka hän sävelsi eräänlaisina kunnianosoituksina J. S. Bachille ja Händelille. Eliaassa Mendelssohn on kirjoittanut Bach-vaikutteisesti mm. fuugamaisia osia ja neliäänisiä koraaleja.

Teoksen luonne oli Sasha Mäkilän johdolla selvästi erilainen kuin vuonna 2016 kuulemassani RSO:n ja Hannu Linnun esityksessä. Musiikin mahtipontisuutta ei liioiteltu, dynaamista vaihtelua käytettiin harkitummin ja tekstille löytyi paremmin tilaa. Kuorossa oli ajoittain pientä epätarkkuutta, mutta kokonaisuus miellytti korvaa, eikä solisteissakaan ollut heikkoja lenkkejä.

Juha Kotilainen julisti Eliaan osassa kuin todellinen profeetta tai saarnamies. Monica Groop lumosi sävykkyydellään ja Hedvig Paulig lauloi harvinaisen lämpimästi. Muissa solistitehtävissä olivat Elsa-Maija Helminen, Fanny Hellström, Eero Lasorla, Arttu Hartikainen, Kullervo Latvanen ja Veikko Vallinoja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti