perjantai 26. lokakuuta 2018

Kaikella on hintansa


25.10.2018 Arthur Millerin näytelmä Hinta Helsingin Kaupunginteatterissa

Arthur Millerin Hinta (The Price) sai kantaesityksensä vuonna 1968, mutta sen teksti ja teemat ovat oikein ajankohtaisia tänäänkin. Minkä hinnan maksamme elämässä tekemistämme valinnoista? Näytelmä alkaa tilanteesta, jossa poliisimies Victor Franz odottaa purettavan talon ullakkokerroksessa aikoja sitten kuolleen isänsä irtaimiston ostajaa. Paikalla on myös vaimo Esther ja pariskunnan väleistä paljastuu hienoisia jännitteitä. Esitys muuttuu kepeäksi koomiseksi peliksi, kun lähes 90-vuotias ostaja Gregory Solomon saapuu ja Esther poistuu asioilleen. Kauppias on löytynyt hieman vanhentuneen puhelinluettelon avulla...

Victor on katkeroitunut ja vihainen veljelleen, eikä ole tavannut tätä 16 vuoteen. Veli ei ole edes vastannut hänen tuoreisiin soittoyrityksiinsä. Yllättäen Walter-veli, joka on menestynyt kirurgi, ilmestyy paikalle myyntitilaisuuteen. Solomon vetäytyy lepäämään makuuhuoneeseen ja näytelmän loppu kuluu veljesten välienselvittelyn merkeissä. Myös paikalle palannut Esther osallistuu menneisyyden painolastien käsittelyyn. Walter saapui asuntoon suurin elkein, mutta alkaa pian avautua: Mies on käynyt läpi avioeron ja työuupumuksen, jotka ovat muuttaneet hänen arvomaailmaansa. Victorille selviää isän valheellisuus, manipulointi ja taloudellinen hyväksikäyttö. Victorin uhraus paljastuu tyhjäksi, mutta hän on osittain sen jo tiennytkin. Victor on niin syvällä poterossaan, ettei ole halukas tarttumaan Walterin kädenojennuksiin, vaikka kaunan syyt osoittautuvat perusteettomiksi. Perheen menneisyydestä piirtyy riipaisevan rakkaudeton kuva.

Paavo Westerbergin ohjaus on erinomainen, psykologisia tilanteita ja kerrostumia hienosti rakentava ja purkava. Näytelmä kestää kolme tuntia, mutta se pitää otteessaan pitkien monologienkin ajan. Aleksi Milonoffin uusi suomennos on sekin hyvä ja raikas, vaikka vähän vierastin joitain ilmaisuja vanhan Solomonin suuhun laitettuna. Santeri Kinnunen vakuutti Victorin osassa ja Eero Aho loi Walterin persoonaa harkituilla, hienovaraisilla keinoilla. Esko Salmisen Solomon valloitti vahvalla karismallaan näyttämön. Aino Sepon pienempi Estherin rooli jäi hieman vahvojen miesten varjoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti