perjantai 29. marraskuuta 2019

Uusi ensemble oopperaopin tielle


28.11.2019 Sempre Sempre! -oopperakohtauksia Musiikkitalossa Helsingissä

Sibelius-Akatemian oopperakoulutuksessa aloitti tänä syksynä uusi ensemble ja jo perinteiseen tapaan heidän ensimmäinen produktionsa on ohjattu oopperakohtauskonsertti nimellä Sempre Sempre!

Konsertissa kuultiin numeroita seuraavista oopperoista: Richard Straussin Der Rosenkavalier ja Ariadne auf Naxos, Engelbert Humperdinckin Hänsel und Gretel, Otto Nicolain Die lustigen Weiber von Windsor, W. A. Mozartin Die Entführung aus dem Serail sekä E. W. Korngoldin Die tote Stadt. Miksiköhän kaikki germaanista ohjelmistoa?

Illan ohjaus oli jaettu Martina Roosin ja Juulia Tapolan kesken. Etenevä kehyskertomus toimi tällä kertaa kohtuullisen hyvin, kun seurue pystytti lavan ja sai oopperaesityksen tulille. Musiikinjohdosta vastasi Markus Lehtinen ja pianistina vuorottelivat Elias Miettinen ja Tero Valtonen.

Solisteina oli yhdeksän nuorta laulajaa: sopraanot Iris Candelaria (joka tunnettiin aiemmin nimellä Iris Hernández Toppari), Manon Gleizes, Maria Turunen ja Stella Tähtinen, mezzosopraanot Olivia Kyllönen ja Ruut Mattila, tenorit Tuomas Miettola ja Jasper Leppänen sekä baritoni Luke Scott. Bassoa nykyisessä ensemblessä ei ole, joten tätä puutetta paikkasi vierailijana Visa Kohva, joka on valmistunut oopperakoulutuksesta jo aiemmin.

Konsertin näyte-erän perusteella voi uudelta vuosikurssilta odottaa paljon. Mukana on hienoja ääniä ja pari erottuvaa lahjakkuuttakin. Onnistujia olivat mm. Luke Scott Hannun ja Kertun Isän roolissa sekä Iris Candelaria ja Olivia Kyllönen Ruusuritari-duetossaan. Itseeni suurimman vaikutuksen teki kuitenkin Maria Turusen dramaattinen ääni ja kypsänpuoleinen tulkinta Ariadnen aariasta. Hänestä voidaan odottaa kykyä vaikkapa moniin Wagner-rooleihin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti