sunnuntai 17. marraskuuta 2019

Pohjolan Puccinia


16.11.2019 Hedvig Paulig, sopraano, Melis Jaatinen, mezzosopraano, Tuomas Lehtinen, baritoni & Tuomas Juutilainen, piano Balderin salissa Helsingissä

Suomen Lied-akatemian uusi Laulun valo -festivaali tuo kaivatun lisän niukkaan lied-musiikin tarjontaamme. Festivaalin taiteellisina johtajina toimivat baritoni Aarne Pelkonen ja pianotaiteilija Juho Alakärppä. Heidän ensimmäinen ohjelmansa on läpensä kiinnostava, mutta valitettavasti se jää minulta lähes kokonaan väliin ulkomaanmatkan vuoksi.

Jouduin tyytymään avauskonserttiin, joka olikin erittäin kiinnostava. Hedvig Paulig ja Tuomas Lehtinen levyttivät muutama vuosi sitten Martin Wegeliuksen lauluja yhdessä pianisti Gustav Djupsjöbackan kanssa. Tänä vuonna ilmestyi Lehtisen seuraavan tutkimusmatkan tuloksena levyllinen Tauno Pylkkäsen (19181980) lauluja. Levyllä on mukana kolmantena solistina Melis Jaatinen sekä pianisteina Juho Alakärppä ja Tuomas Juutilainen. Samat laulajat esiintyivät tässä Balderin salin konsertissa, mutta pianistin tehtävät oli sälytetty kokonaisuudessaan Juutilaiselle.

Ohjelman aloittivat Paulig lauluilla Kaivotiellä ja Lintu sekä Lehtinen lauluilla Musta lukki ja Surutarten laulu. Jaatiselle oli valittu sarja Kuoleman joutsen. Pauligin toisena osuutena kuultiin kappaleet Suvisydännä ja Kaiku. Niiden jälkeen Lehtinen palasi yleisön eteen sarjalla Kuun silta.

Väliajan jälkeen Jaatinen esitti laulut Rannalla, Venhelaulu ja Kehtolaulu. Paulig lauloi ruotsinkielisen viisiosaisen sarjan Visioner. Lehtisen viimeisenä numerona oli laulusarja Yötön yö. Konsertin päätti Hyppelihiiri-sarja, josta Paulig lauloi kolme osaa ja Jaatinen toisen osan (Laulu ketusta).

Paljolti ooppera- ja laulumusiikin parissa työskennellyttä Tauno Pylkkästä on kutsuttu Pohjolan Pucciniksi. Hänen tuotantoonsa kuuluu noin 60 yksinlaulua, mutta lisääkin ilmeisesti olisi löydettäväksi. Tähän konserttiin valitusta ohjelmasta minuun suurimman vaikutuksen tekivät laulusarjat, jotka muotoutuivat yksittäisiä lauluja puhuttelevammiksi ja painokkaammiksi. Melis Jaatinen tulkitsi vaikuttavasti Kuoleman joutsenen ja Tuomas Lehtinen uhkui voimaa omissa sarjoissaan. Hedvig Paulig oli parhaimmillaan Visioner-sarjassa. Pidin kovasti sen modernimmasta sävelkielestä, samoin kuin Yötön yö -sarjasta. Tuomas Juutilainen teki erinomaista työtä pianon ääressä ja oikeutta Pylkkäsen musiikin värikylläisille mahdollisuuksille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti