sunnuntai 24. maaliskuuta 2019

Preludeja ja fuugia koko rahalla


24.3.2019 Alexander Melnikov, piano Ritarihuoneessa Helsingissä

Venäläispianisti Alexander Melnikov (s. 1973) on toiminut Tapiola Sinfoniettan taiteellisena partnerina syksystä 2014 lähtien. Läheinen suhde on ainakin tässä muodossa päättymässä, ja sen johdosta Melnikov tarjosi suomalaisille ystävilleen peräti kaksi jäähyväiskonserttia. Perjantaina Espoon Tapiolassa kuultiin Mahleria ja Šostakovitšia ja nyt sunnuntaina oli vuorossa Helsingin Ritarihuoneen soolokonsertti.

Dmitri Šostakovitšin musiikkia saimme tässäkin konsertissa, nimittäin massiivisen 24 preludia ja fuugaa -teoksen (op. 87). Se on säveltäjän kunnianosoitus J. S. Bachin järkälemäisille Das wohltemperierte Klavier -kokoelmille, joissa molemmissa on samoin 24 eri sävellajeihin kirjoitettua preludia ja fuugaa. Šostakovitš viittaa omassa teoksessaan useita kertoja esikuvaansa ja innoittajaansa.

Melnikovin taannoinen levytys Šostakovitšin preludeista ja fuugista on kahminut palkintoja ja ylistäviä arvioita. Hillitty ja vakava pianistimme olikin selvästi mukavuusalueellaan tämän sävellyksen kanssa. Edes kännykkäterroristien sabotaasiyritykset teoksen alussa eivät saaneet Melnikovia raiteiltaan (samaa ei voi sanoa yleisöstä!). Hänen vaihteleva, mutta aina hienostunut otteensa ja vapautunut ilmaisunsa kiinnitti huomiota varsinkin monissa preludeissa. Hämmästelin useamman kerran sitä, miten jännittävästi heliseviä ääniä Melnikov saikaan irti Bösendorferin diskanttipuolesta. Toisissa osissa kuultiin myös kunnon murisevia bassokulkuja. Virtuositeettia ei tämän miehen soitosta puuttunut!

Kolmen tunnin konsertti on aina soittajalle melkoinen urakka, mutta tällä kertaa solistin elinvoima ja musiikin synnyttämisen nautinto eivät osoittaneet mitään hiipumisen merkkejä. Lämpimät kiitokset Tapiolan-vuosista ja menestystä kansainväliselle uralle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti