sunnuntai 10. maaliskuuta 2019

92-vuotiaan mestarin debyyttiooppera!


10.3.2019 György Kurtágin ooppera Samuel Beckett: Fin de partie: scènes et monologues, opéra en un acte De Nationale Operassa Amsterdamissa

Unkarilainen György Kurtág teki viime vuonna, 92-vuotiaana, jotain kauan ja hartaasti odotettua: Hän debytoi oopperasäveltäjänä! Milanon La Scalan tilausteoksen valmistuminen kesti kahdeksan vuotta, mutta sitä kannatti odottaa ja marraskuinen kantaesitys oli suuri arvostelumenestys. Produktio oli La Scalan ja De Nationale Operan yhteistyötä ja saatiin tuoreeltaan myös Amsterdamiin. Tähän esitykseen oli erittäin hienoa päättää osaltani Opera Forward Festival.

Fin de partie oli luihin ja ytimiin saakka menevä kokemus. Ooppera kesti ilman väliaikaa hieman yli kaksi tuntia, mutta sitä ei ehtinyt tajuta lainkaan. Merkillistä, miten teos piti otteessaan, vaikka näyttämöllä ei tapahtunut paljon mitään. Pierre Audin staattisessa ohjauksessa sokea Hamm (Frode Olsen) vain istuu lavalla pyörätuolissaan ja odottaa loppua. Ajoittain hän puhuu roskapöntöissä asuville jalattomille vanhemmilleen Nellille ja Naggille (Hilary Summers ja Leonardo Cortellazzi) sekä klenkkaavalle palvelija Cloville (Leigh Melrose). Myöhemmin äiti kuolee.

Libretto on lyhennetty Samuel Beckettin näytelmästä Fin de partie (1957), jonka kirjailija itse käänsi myöhemmin englanniksi nimellä Endplay. Tekstissä oli yllättävää ja vinoa huumoria, joka näytti uppoavan amsterdamilaisyleisöön. Näyttämökuvaa hallitsi pimeydessä seisova karu talorumilus, jonka seinää vasten vanhempien roskapöntöt sijaitsivat. Lavastuksen ohella myös puvustus oli hyvin yksinkertainen; nämä oli suunnitellut Christof Hetzer.

Kurtágin musiikki oli kaikessa vähäeleisyydessään tarkasti kuvittavaa ja elävöittävää. Orkesterissa on paljon matalaäänisiä soittimia, joten kuulokuva oli paikoin synkähkö. Tehokeinona käytettiin mm. cimbalomia, erilaisia pillejä, kelloja ja jopa harmonikkaa. Soittamassa oli Radio Filharmonisch Orkest ja Markus Stenzin johdolla kokonaisuus onnistui erinomaisesti.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti