sunnuntai 3. maaliskuuta 2019

Nuorten railakas operetti


2.3.2019 Jacques Offenbachin operetti Orfeus manalassa (Orphée aux enfers) Helsingin Konservatoriossa

Helsingin Konservatorion Orfeus manalassa -tuotanto sai ensi-iltansa jo helmikuun puolivälissä, mutta minä pääsin katsomaan vasta tämän toiseksi viimeisen näytöksen. Hyvää tai ainakin hauskaa kannatti odottaa, sillä riehakkaan railakas toteutus oli positiivinen yllätys. Juulia Tapolan energinen ohjaus piti vauhtia yllä ja nosti mukavilla oivalluksillaan teoksen aivan erityiselle tasolle takaraivossani nimittäin kummitteli vertailukohtana Saksassa näkemäni pitkästyttävä ja mitäänsanomaton toteutus, joka ei ollut operetille kunniaksi. Tapola oli ottanut mukaan Sibelius-lukion tanssijoita, joiden kasvomaalaukset ja asut loistivat hienosti hämärässä. Ohjaaja oli suunnitellut itse aivan pätevän lavastuksen; puvustus oli Pia Lasosen ja valosuunnittelu Tuukka Törneblomin.

Operetti esitettiin vuoden 1858 kaksinäytöksisenä versiona, mutta kokonaan suomenkielisenä. Jussi Tapolan käännös oli nokkela ja hauska, mutta muutamassa kohdassa laulajille tuli kiire "ylimääräisten" tavujen kanssa. Esityksen kapellimestarina oli vanha konkari Petri Sakari, enkä ole varmaan koskaan kuullut tämän salin montusta yhtä tasokasta orkesterisoittoa. Sakari todellakin tavoitti teoksen musiikillisen ytimen, ja sai nuoren soittajistonsa (Helsinki Concordia) innostettua mukaan iskevään menoon ja ripeisiin tempoihin. Ainoa miinus tulee balansoinnista, sillä varsinkin esityksen alkupuolella orkesteri peitti laulajia useita kertoja.

Tälle iltapäivälle osui myös mainio solistikattaus. Tärkeimmissä rooleissa olivat Aarne Mansikka (ihanan nahjusmainen Orfeus), Marianne Montonen (koloratuureillaan hämmästyttänyt Eurydike), Juulia Lahdenperä (turhan vaisusti laulanut, mutta sopivan asiallinen Yleinen mielipide), Jonatan Repokari (tasalaatuinen Pluto), Visa Kohva (loistavasti onnistuneen roolityön Jupiter), Karoliina Hautala (hurmaava Juno) ja Laura Juvonen (leikkisä Venus). Lisäksi solistitehtävissä nähtiin Amanda Sandström (pirteä Cupido), Senja Syrjälä (eteerinen Diana), Martin Iivarinen (jykevä-ääninen Mars) ja Miiro Savola (pienen roolin Merkurius). Yleisön suosikiksi kohosi erinomaisesti laulanut ja lavalla uskottava Johan Krogius (John Styks). 'Olympoksen jumalainen ensemble' soi yhtenäisesti ja vahvasti kuoro-osuuksissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti