lauantai 8. joulukuuta 2018

Venäläistä ooppera- ja balettimusiikkia pienellä ranskalaismausteella


7.12.2018 Berliner Philharmoniker, joht. Valeri Gergijev Philharmoniessa Berliinissä

Että piti tämäkin päivä nähdä: Krooninen myöhästyjä Valeri Gergijev aloitti konserttinsa vain vajaat kymmenen minuuttia aikataulusta jäljessä! Mitä ihmettä ovatko saksalaiset saaneet mieheen jotain rotia? Hyvää kannatti tällä kertaa odottaa, sillä maestro pääsi johtamaan venäläisyyden ytimestä kumpuavaa musiikkia. Sama ohjelma soitetaan Philharmonien konserttisalissa kolmena peräkkäisenä iltana, ja kaikki esitykset ovat luonnollisesti loppuunmyytyjä.

Konsertin aluksi tehtiin kuitenkin pieni vierailu ranskalaisen impressionismin varhaissäveliin, Claude Debussyn Faunin iltapäivään (Prélude à l’après-midi d’un faune) vuodelta 1894. Teoksesta piti alun perin tulla kolmiosainen, mutta Debussy luopui suunnitelmastaan ja sävelsi valmiiksi ainoastaan alkusoiton. Tästä jatkettiin sujuvasti oopperamusiikkiin: Nikolai Rimski-Korsakovin viimeinen ooppera Kultainen kukko (ven. Золотой петушок, Zolotoi petušok) sai kantaesityksensä vuonna 1909, vuosi säveltäjän kuoleman jälkeen. Kuulimme Aleksandr Glazunovin ja Maximilian Steinbergin kokoaman neliosaisen orkesterisarjan teoksen musiikista.

Väliajan jälkeen oli vuorossa Gergijevin itsensä kasaama sarja Sergei Prokofjevin Tuhkimo-baletista (ven. Золушка, Zoluška). Sarja sisälsi kolme osaa baletin ensimmäisestä näytöksestä ja seitsemän osaa toisesta näytöksestä. Suomessa normikonsertti olisi loppunut tähän, mutta Berliinin filharmonikot tarjoavat pitkillä ohjelmillaan vastinetta koko rahan edestä. Niinpä kuulimme vielä Igor Stravinskyn Tulilintu-baletista (L'Oiseau de feu) säveltäjän oman, vuoden 1919 orkesterisarjan.

Ohjelma oli hieno ja tasapainoinen ja Berliinin filharmonikot pääsivät osoittamaan korkean tasonsa ja kyvykkyytensä. Gergijevillä on ilmeisesti kerrankin ollut aikaa olla itse harjoittamassa, sillä niin tarkasti mutta kuitenkin venäläisen laveasti orkesteri toteutti hänen näkemystään. Tältä pohjalta on seuraavan kipparin eli tulevan ylikapellimestari Kirill Petrenkon hyvä jatkaa kotimaansa musiikin nostamista berliiniläisten tietoisuuteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti