Operettinäyte Leo Fallin kynästä
11.6.2019 Leo Fallin operetti Madame Pompadour Oper Leipzigissa (Musikalische Komödie Saal)
Itävaltalaista Leo Fallia (1873–1925) on kutsuttu "operetin viimeiseksi mestariksi". Tunnetuimpia hänen teoksiaan ovat mm. Die Dollarprinzessin (Broadwaylla The Dollar Princess), Der liebe Augustin, Die Rose von Stambul sekä Madame Pompadour, joka kantaesitettiin 1922 Berliinissä. Oopperoitakin hän sävelsi kolme, mutta ne eivät menestyneet. Wienissä koulutettu Fall vaikutti Saksassa useilla paikkakunnilla ennen muuttamistaan Wieniin vuonna 1906. Hän ehti kuolla ennen natsien valtakautta, joka tuhosi leireillä hänen kaksi säveltäjäveljeään, Siegfriedin ja Richardin.
Madame Pompadourin musiikki oli letkeää, viihdyttävää ja taitavasti orkestroitua. Stefan Klingele oli jälleen elementissään orkesterinsa edessä ja lopputulosta kelpasi kyllä kuunnella. Tässähän soitettiin operettia oikein wieniläistyylisellä ilmavuudella! Tuotannossa oli panostettu pukuihin, joiden riemunkirjavassa värityksessä ja mielikuvituksellisissa yksityiskohdissa riitti katseltavaa. Lavastuksena toimivat tyylikkäät kapakka- ja palatsinäkymät. Sekä puvut että lavasteet oli suunnitellut Tom Grasshof.
Klaus Seiffertin ohjaus oli sujuva, mutta kovin tavanomainen. Tuntui siltä, että pakettiin oli mahdutettu vähän turhan monta lajityypin kliseetä. Ovista rampattiin sisään ja ulos niin ahkeraan, että se alkoi jossain vaiheessa jo ärsyttämään. Tanssinumeroiden koreografiat eivät tällä kertaa tehneet erityistä vaikutusta.
Nimettyjä henkilöitä tässä operetissa on yli 20 (osa tietenkin hyvin pieniä tehtäviä), joten kärryillä pysymisessä oli hieman tekemistä. Asiassa auttoi se, että pääosissa oli Musikalische Komödien ensemblen tuttuja jäseniä. Lilli Wünscher teki hyvän roolityön Marquise von Pompadourina ja Adam Sanchezin tenori suorastaan säkenöi Renén osassa. Muista solisteista mainittakoon Jeffery Krueger (Joseph Calicot), Milko Milev (König Ludwig XV.) ja Justus Seeger (Maurepas).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti