Händelin kantaatin päivitys
12.6.2019 Georg Friedrich Händelin–Zad Moultakan Delirio Deutsche Oper Berlinissä
Berliinin Deutsche Operin Tischlerei-näyttämöllä esitetään mielenkiintoisia, usein kokeellisia pienemmän koneiston tuotantoja. Kesäkuun alussa sai kantaesityksensä Delirio, joka on säveltäjä Zad Moultakan muokkaama tai paremminkin jalostama uusi kokonaisuus Händelin teoksesta Il delirio amoroso o Da quel giorno fatale (1707). Libanonilaissyntyinen Moultaka asuu nykyisin Pariisissa, mutta oli paikalla tässäkin näytöksessä.
Delirion musiikki oli aluksi puhdasta Händeliä, sitten Moultakaa ja ajoittain näitä yhdessä, sisäkkäin. Teoksen libretto oli Hyam Yaredin. Kokonaisuus oli loistava; niin innostava, rajoja rikkova ja mukaansatempaava – eikä vähiten Wolfgang Nägelen psykologisesti tarkan ohjauksen vuoksi. Lavastuksella ja puvustuksella oli oma harkittu tehtävänsä; nämä oli suunnitellut Lars Gebhardt.
Händelin alkuperäinen teos on soolokantaatti sopraanolle. Säveltäjän toisessakin italialaisessa kantaatissa seikkaileva Clori siinä ruikuttaa kuolleen rakkaansa Tirsin perään ja yrittää pelastaa tämän. Tässä muokatussa versiossa mennään syvemmälle päähenkilön psykologiaan, toivoon ja luopumiseen. Clorin osuus on jaettu aluksi neljälle laulajalle, joista miehillä on myöhemmin toisetkin roolit. Tapahtumien kulku ei lopulta oikein antanut vastauksia, vaan jätti asioita kutkuttavasti auki. Oliko Clori vain kuvitellut kaiken?
Christian Karlsen johti pientä orkesteria, joka soitti jämptin yhtenäisesti ja sävykkäästi. Solisteina lauloivat Flurina Stucki, Guilhelm Terrail, Matthew Peña ja Paull-Anthony Keightley. Sveitsiläinen Stucki oli voimakas- ja läpäisevä-ääninen sopraano, joka ei ehkä ollut parhaimmillaan barokkiosuuksissa, mutta Moultakan tyylikkääseen nykymusiikkiin hänen tekniikkansa istui loistavasti. Miehet jäivät hieman tämän vahvan naisroolin varjoon, mutta hyvin hekin kaikki onnistuivat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti