Tapahtuipa kerran Genovassa...
19.5.2019 Franz Schrekerin ooppera Die Gezeichneten Staatsoper Hannoverissa
Näin vasta maaliskuussa ensimmäisen Franz Schrekerin (1878–1934) oopperani. Itävaltalaisesta säveltäjästä ja hänen teoksestaan Der ferne Klang voit lukea lisää täältä: https://oopperaa.blogspot.com/2019/04/uusia-tuttavuuksia-seka-saveltaja-etta.html.
Hannoverissa oli vuorossa Die Gezeichneten (suom. Merkityt), joka sävellettiin vuosina 1913–15. Kantaesitys oli Frankfurtissa 1918 ja se oli suuri arvostelumenestys. Oopperaa ehdittiin esittää ainakin 15 kaupungissa ennen kuin natsit kielsivät Schrekerin musiikin esittämisen.
Ooppera oli houkutellut paikalle varsin hyvin yleisöä helteisestä säästä huolimatta. Staatsoperissa nähtiin Johannes von Matuschkan ohjaama karun pelkistetty tuotanto, jossa näyttämöllä ei tapahtunut paljon mitään. Laulajat enimmäkseen seisoskelivat paikallaan Christof Hetzerin lavastuksessa, joka koostui mustasta taustaseinästä ja parista muusta elementistä. No, ehkä liioittelin hieman – sentään parissa kohtauksessa saatiin näyttämölle elämää ja toimintaa, mitä vastenmieliset tapahtumat välttämättä edellyttivätkin.
Ohjaajan ratkaisut jättivät paljon tilaa musiikkiin keskittymiselle ja solistien tarkkailulle. Orkesteri hoiti osuutensa Mark Rohden johdolla niin eläväisesti ja kiinnostavasti, että se riitti varsin pitkälle. Ja solisteiltakin kuultiin tasokkaita suorituksia, joten tässä esityksessä aika kului ilman sen kummempia näyttämökotkotuksia. Mainittakoon laulajista nyt Robert Künzli (Alviano Salvago), Karine Babajanyan (Carlotta Nardi), Stefan Adam (Herzog Antoniotto Adorno), Brian Davis (Graf Andrae Vitelozzo Tamare) ja Tobias Schabel (Lodovico Nardi).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti