tiistai 21. toukokuuta 2019

Nuorten solistien raikas kamariooppera


20.5.2019 Elena Kats-Cherninin ooppera Iphis Staatsoper Hannoverissa (Ballhof Eins)

Elena Kats-Chernin syntyi Neuvosto-Uzbekistanissa vuonna 1957. Hän opiskeli Moskovan jälkeen Sydneyssä, jonne perhe muutti 1975, sekä myöhemmin Hannoverissa. Kats-Chernin asui opintojen ja työskentelyn vuoksi Saksassa 13 vuotta, mutta palasi 1990-luvun puolivälissä Australiaan. Hän on maansa tunnetuimpia nykysäveltäjiä.

Iphis (1997/2005) on Kats-Cherninin ensimmäinen ooppera. Noin 70 minuuttia kestävän kamarioopperan libretto perustuu Ovidiuksen Muodonmuutoksiin. Hannoverissa kantaesitettiin maaliskuun lopulla oopperan tuore saksankielinen käännös. Esitykset ovat Ballhof Eins -näyttämöllä, joka on paikallisen Junge Operin kotipesä.

Oopperan juoni istuu hyvin nykypäivään, sillä siinä käsitellään mm. sukupuolirooleja, niihin liittyviä odotuksia ja asenteita. Claudia Isabel Martin oli ohjannut kompaktin ja ajatuksia herättävän teoksen. Toteutus näytti kelpaavan myös nuorille, joita oli katsomossa runsaasti he seurasivat esitystä keskittyneesti ilman minkäänlaista häiriökäyttäytymistä. Katharina Laagen simppeli lavastus ajoi asiansa ja Sandra Maria Paluchin puvustuksessa oli mukavaa leikkisyyttä. Valaistuksen kanssa oli aluksi pieniä teknisiä ongelmia, mutta niistäkin selvittiin...

Kats-Cherninin musiikki oli oikein piristävää ja monipuolista: oli romantiikkaa siinä missä modernismiakin höystettynä mm. ragtimella, tanssisävelmillä ja klezmerillä. Siegmund Weinmeister johti pientä orkesteria pätevästi ja salin akustiikka oli yllättävän hyvä. Nuorista solisteista pidin eniten Marlene Gaßnerista (Telethusa), jolla oli kypsä tekniikka ja kaunissävyinen ääni. Hyvin pärjäsivät myös Uwe Gottswinter (Lidgus) ja Anna Schaumlöffel (Iphis). Pienemmissä osissa olivat Ylva Stenberg (mm. Ianthe) ja Gihoon Kim. Daniel Preis oli sairastunut, joten hänen osuutensa yritti urheasti laulaa korrepetiittori Florian Groß näyttämön reunalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti