Oopperaparodia satumaailmassa
23.5.2019 Jean-Philippe Rameaun ooppera Les Paladins Oldenburgisches Staatstheaterissa
Jean-Philippe Rameau kirjasi Les Paladins -oopperansa lajityypiksi comédie lyrique. Teos kantaesitettiin Pariisin Palais-Royalissa 1760 ja sen musiikki on viehättävää, galantille tyylille ominaista. Sävellys on monimutkainen ja stemmat kuulostavat usein vaikeilta, mutta Oldenburgissa selvittiin haasteista ja lopputulos oli tasokasta kuultavaa. Rameau parodioi teoksessa hauskasti eri oopperatyylejä – muiden mukana Lullya ja itseäänkin! Nuori kapellimestari Felix Pätzold yllätti osaamisellaan ja usein vanhempaakin musiikkia soittava paikallinen Staatsorchester oli heti tyylissä kiinni. Ainoa pieni huomautukseni koskee torvien kovaa tööttäystä, joka heijastui pienen salin seinistä aivan liian voimakkaana.
François de Carpentriesin ohjaus oli aivan mahtava. Oopperasta oli tehty aikuisten leikkisä kertomus, jossa Karine Van Hercken sadunomainen lavastus ja mielikuvituksellinen puvustus olivat keskeisessä osassa. Pukuihin oli todella satsattu ja niitä vaihdettiin usein – mieleeni jäivät esimerkiksi pirujen ja ties minkä hammajaisten tanssissa nähdyt mainiot kostyymit. Keskeisessä osassa olivat myös tanssijat – tietysti, kun ranskalaisesta 1700-luvun oopperasta on kyse. Baletin ja pantomiimin esittäjät olivat nyt aivan olennainen osa kertomuksen kuljetusta, eivätkä vain näyttävä päälleliimattu lisuke.
Ja luetellaan vielä solistit, jotka tekivät osansa esityksen onnistumiseksi: Martyna Cymerman (Argie), Philipp Kapeller (Atis/Manto), Sooyeon Lee (Nérine), Tomasz Wija (Orcan) sekä Ill-Hoon Choung (Anselme).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti