Mirjam Helin -kilpailu päätökseen
29.5.2019 VIII Kansainvälisen Mirjam Helin -laulukilpailun finaali Musiikkitalossa Helsingissä
Suomen Kulttuurirahasto on järjestänyt Mirjam Helin -laulukilpailun vuodesta 1984 lähtien joka viides vuosi. Itse en ihan ensimmäisiä kisoja seurannut, mutta myöhempiä kyllä innolla. On ollut hienoa havaita, miten "helineistä" on kehittynyt kansainvälisesti merkittävä ja tunnustettu kilpailu.
Tänä vuonna kilpailu järjestettiin siis kahdeksatta kertaa. En itse päässyt seuraamaan alku- ja välieriä paikan päälle, mutta onneksi on Yle Areena, jossa tallenteet muuten ovat edelleen katsottavissa. Loppukilpailuun sen sijaan oli pakko päästä ja se onneksi toteutui. Kahdeksan finalistia esittivät jokainen kaksi aariaa Radion sinfoniaorkesterin solistina. Kapellimestarina toimi Hannu Lintu.
Bassobaritoni Jussi Juola aloitti loppukilpailun. Hänen ohjelmassaan oli Leporellon aaria Mozartin Don Giovannista ja Hans Sachsin aaria Wagnerin Nürnbergin mestarilaulajista. Toisena esiintyi eteläafrikkalainen sopraano Palesa Malieloa, joka oli valinnut aarian Haydnin Vuodenajoista ja Stravinskin Hulttion tiestä. Ennen väliaikaa lauloi vielä baritoni Bryan Murray, jonka kappaleet olivat Moniuszkon Halkasta ja Korngoldin Kuolleesta kaupungista.
Kontratenori Rodrigo Sosa Dal Pozzo esitti aariat Prokofjevin Aleksandr Nevskistä ja Händelin Rinaldosta. Ruotsalaissopraano Johanna Wallrothin ensimmäisenä numerona oli sama Anne Trueloven aaria kuin Malieloalla sekä Julietten aaria Gounod'n Romeo ja Juliasta. Eteläkorealainen Teaa An oli finaalin ainoa mezzosopraano. Hän aariansa olivat R. Straussin Ruusuritarista ja Rossinin Tuhkimosta.
Baritoni Stefan Astakhov tarjoili yleisölle Brittenin Billy Buddia sekä Rossinin Sevillan parturia. Finaalin päätti venäläissopraano Olga Cheremnykh, jonka kappaleent olivat Rimski-Korsakovin oopperasta Tsaarin morsian ja Verdin oopperasta Il corsaro.
Aivan kelpo esityksiä olivat kaikki, mutta mielestäni kaksi parasta erottuivat selvästi sekä miesten että naisten sarjassa. Tuomaristo mietti ratkaisuaan melko kauan, joten ilmeisesti ristivetoa oli jonkin verran. Miesten sarjassa neljäntenä palkittiin Jussi Juola ja kolmantena Bryan Murray – heidät asetin itsekin samoille sijoille. Toisen palkinnon tuomaristo jakoi Rodrigo Sosa Dal Pozzolle ja miesten voitto meni Stefan Astakhoville. Itse olisin finaalin perusteella jakanut nämä sijat melkeinpä toisin päin – niin upea oli kontratenorimme värikylläinen esitys etenkin Rinaldon aariasta. Astakhov ei varsinaisesti hurmannut lavaolemuksellaan, vaan oli vakaa ja ehkä hieman vakavakin laulaja – mutta silti hänestä huokui omituista karismaa.
Naisten sarjan neljänneksi sijoittui Palesa Malieloa ja kolmanneksi Teaa An. Jälleen näistä palkinnoista olin samaa mieltä tuomarien kanssa. Toiseksi rankattiin Olga Cheremnykh ja naisten sarjan voitto meni siten Johanna Wallrothille. Ihastuin niin joihinkin Cheremnykhin aiempiin suorituksiin kilpailun aikana, että ajattelin hänen voivan voittaa sarjansa. Mutta ruotsalaissopraano teki kyllä finaalissa niin varmaa jälkeä, että ei auta purnata – hän on palkintonsa ansainnut. Esimerkiksi Malieloan ja Wallrothin Stravinski-tulkinnoilla oli eroa kuin yöllä ja päivällä (jälkimmäisen eduksi).
Vielä kiitokset RSO:lle ja Linnulle, joka seurasi laulajia hienosti ja balansoi aariat taidolla. Kapellimestarimme meinasi jokusen kerran varastaa koko huomion, sillä niin koukuttavaa oli seurata Linnun eloisaa johtamista...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti