maanantai 16. syyskuuta 2019

Mytologian sankarit Guineanlahdella


14.9.2019 Henry Purcellin ooppera Dido ja Aeneas KokoTeatterissa Helsingissä

Vuonna 2011 perustettu Ooppera Artico on viettänyt tovin hiljaiseloa, mutta palasi nyt framille Purcellin Dido ja Aeneas -oopperan uudella tuotannolla. Itse olen nähnyt teoksen monen monituista kertaa, mutta tämä ohjaus ja solistit kiinnostivat niin, että pitipä käydä katsomassa KokoTeatterin esityksistä viimeinen.

Seurueen voimanainen Laura Pyrrö oli keväällä 2018 stipendiaattina Villa Karossa, joka on Beninissä sijaitseva suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus ja taiteilijaresidenssi. Hän aloitti tuolloin Didon ja Aeneaan suomentamisen ja ideoi teoksen tapahtumien siirtämisen Karthagosta Länsi-Afrikkaan. Sivumennen sanoen Pyrrön käännös oli oikein pätevä ja istui hyvin musiikkiin. Parissa kohdassa vierastin tyylillisesti outoja sanaratkaisuja ja jossain paikassa suhteellisen tyhjien sanojen toistaminen uudelleen ja uudelleen kuulosti aika naurettavalta. Mutta tämähän ei ollut suomentajan vika, vaan riivaa lähes kaikkia barokkioopperoita kielestä riippumatta.

Pyrrön ideoiman paketin ohjaustyöstä oli vastannut Ooppera Articon toinen perustajajäsen eli Anselmi Hirvonen. Toteutukseen oli lisätty hienovaraisesti afrikkalaista magiaa, beniniläisen Dominique Sossoun (ja vähän laulajienkin) tanssia ja jopa afrikkalaisten rumpujen soittamista puhumattakaan upean värikkäistä afrikkalaisista kankaista, joita käytettiin niin lavasteissa kuin puvuissa. Taustalle projisoitiin Pyrrön kuvaamia maisemia Beninistä. Moitetta annan tälle tuotannolle siitä, että näin lyhyt ooppera oli aivan turhaan katkaistu väliajalla.

Musiikista huolehti Ensemble Nylandian kvartetti johtajanaan Matias Häkkinen, joka soitti sähköistä cembaloa (pieni miinus siitä). Muut muusikot olivat barokkiviulistit Kaisa Ruotsalainen ja Anna Pohjola sekä kontrabasisti Lassi Kari. Kuulokuva oli miellyttävä, musiikki soi intiimisti ja riitti hyvin pieneen teatteritilaan. Kuoro-osuuksista vastasi Kaari-ensemblen kvartetti, jolle oli sälytetty myös näyttämöllisiä tehtäviä: Iida Ylinen, Tanja Samulin, Satu Koponen-Tripathi ja Loviisa Hynninen.

Laura Pyrrö teki itse pääroolin Didona. Paketissa olivat kaikki kohdallaan: vaikuttava lavapresenssi, uskottava eläytyminen sekä hienostunut ja hallittu laulu. Matias Haakana ei yltänyt Aeneaan osassa aivan samalle tasolle, sillä varsinkin esityksen alkupuolella hänellä oli paljolti puhtausongelmia. Ulla Paakkunainen (Belinda) ja Marion Melnik (Nainen) onnistuivat tehtävissään, samoin Olli Tuovinen Merimiehenä. Mari Hautaniemi (Velhotar) ei löytänyt tänään parasta mahdollista virettä. Noitina lauloivat Mette Heikkilä ja Marion Melnik.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti