sunnuntai 18. elokuuta 2019

Huumaava Gurrelieder


17.8.2019 Arnold Schönbergin kantaatti Gurrelieder Musiikkitalossa Helsingissä

Helsingin juhlaviikkojen ohjelmassa oli taasen Arnold Schönbergin Gurrelieder-kantaatti. Musiikkitalossa sitä ei ole esitetty aiemmin, sillä mammuttimaisen esittäjäjoukon vaativa teos ei kuulu Helsingin orkestereiden tavanomaiseen ohjelmistoon.

Kerrankin minulla kävi hyvä tuuri, sillä olin valinnut kantaatin kahdesta esityksestä jälkimmäisen. Ensimmäisessä esityksessä perjantaina tenorisolisti Torsten Kerl oli nimittäin sairaana, eikä kyennyt lainkaan tasoiseensa suoritukseen. Kuulemassani lauantain esityksessä hänet olikin korvannut uusiseelantilainen tenori Simon O'Neill.

Jättikokoinen, Musiikkitalon konserttisalin lavalle juuri ja juuri mahtuva soittajisto oli muodostettu Helsingin kaupunginorkesterista ja Sinfonia Lahdesta. Noin 180 laulajan kuoro (tai oikeastaan mies- ja sekakuorot) oli koottu Musiikkitalon Kuorosta, Polyteknikkojen Kuorosta ja Spira Ensemblesta. Kapellimestarina toimi Susanna Mälkki.

Esityksen laulusolistit olivat Simon O'Neill (Waldemar), Emily Magee (Tove), Katarina Karnéus (Metsäkyyhky), Gidon Saks (Talonpoika) ja Wolfgang Ablinger-Sperrhacke (Klaus-narri). Kertojan puheosassa oli sopraano Salome Kammer. Kaikkien osuuksista on vain hyvää sanottavaa, mutta ehkä Karnéusin dramaattinen numero jäi vahvimpana mieleen. Myös Ablinger-Sperrhacke oli aivan mainio narriksi eläytyessään.

Musiikillisesti Gurrelieder on sykähdyttävä teos. Ihailen aina Schönbergin laajaa ilmaisupalettia, myöhäisromanttista runsautta ja mahtavaa orkestrointia. Mälkki tarjoili mukaansa imevää sointihuumaa, kuin parhaissa Wagnerin oopperoissa ikään. Muutamin paikoin laulusolisti peittyi orkesterin alle, mutta tätä on jättiorkesterin kanssa ehkä mahdotonta välttää. Ihailtavan hyvin O'Neill ja Magee kuitenkin pystyivät pitämään puolensa!

Tallenne perjantain esityksestä on kuunneltavissa Yle Areenassa: https://areena.yle.fi/1-50177115.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti