sunnuntai 11. helmikuuta 2018

Synnistä rakkauteen  tietenkin operetissa


10.2.2018 Eduard Künneken operetti Die große Sünderin Oper Leipzigissa (Musikalische Komödie Saal)

Säveltäjä Eduard Künneken (1885-1953) tuotannon pääosan muodostavat operetit, joita syntyi yli 20. Nykyisin niitä esitetään kovin harvoin, lukuun ottamatta tunnetuinta teosta eli Batavian serkkua (Der Vetter aus Dingsda).

Leipzigin Die große Sünderin osoittautui viihdyttäväksi ja sujuvaksi tuotannoksi - tämä pätee sekä musiikilliseen että näyttämölliseen puoleen. Alexandra Frankmannin ohjaus oli ammattitaitoinen kokonaisuus, joka kuljetti tarinaa vetävästi eikä aliarvioinut yleisöä. Florian Parbsin ilmalla täytettyä pomppulinnalavastusta en oikein osannut arvostaa; se näytti jotenkin halvalta ja lapselliselta. Mutta Rebekka Zimlichin loisteliaat puvut tarjosivat visuaalista nautintoa senkin edestä.

Esityksessä oli mukana muutama tyylikäs ja hienostunut balettikohtaus. Kuoro teki hyvää työtä ja vielä paremmin pärjäsi orkesteri Stefan Klingelen johdolla. Vauhdikas kapellimestari sai soittajansa innostumaan ja musiikin ilo tuntui katsomossa saakka.

Laulusolisteista pääpari Lilli Wünscher (Herzogin Sibylla) ja Adam Sanchez (Reiteroberst von Schrenk) vakuuttivat osaamisellaan. Sanchez on melkoinen kyky operettitenorina, mutta hänen äänessään kuului teoksen loppupuolella väsymisen merkkejä. Miessolisteista yleisöön upposivat myös Milko Milev (Hofmarschall Dagobert) ja Timothy Oliver (Leutnant Jürgen von Sommerfeld). Mirjam Neururer (Freifrau Jakobe) ja Angela Mehling (Gräfin Arabella) olivat oivallisia näyttelijöitä. Andreas Rainer (Prinz Edolin von Bunzlau) ja Hinrich Horn (Fürst Bood von Bodenstein) olivat operetin koomikkopari.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti