tiistai 13. helmikuuta 2018

No nyt tärppäsi Taika-ampujan kanssa!


12.2.2018 Carl Maria von Weberin ooppera Der Freischütz Semperoper Dresdenissä

Carl Maria von Weberin Der Freischütz (suom. Taika-ampuja) on esityskerroilla mitattuna Dresdenin suosituin ooppera - sitä on esitetty nykyisessä Semperoperissa ja sen edeltäjissä lähes 1500 kertaa! Teos on ylipäätään hyvin suosittu saksankielisessä maailmassa ja uusia tuotantoja pukkaa joka vuosi. Itse olen nähnyt oopperan näyttämöllä pari kertaa, ja molemmista esityksistä on jäänyt epämääräinen, ei-niin-ihastunut kokonaisvaikutelma. Syynä ovat olleet tavallisen visionääriset saksalaisohjaajat ja ehkä vain keskitasoa edustaneet muusikot. Kokemuksistani johtuen en ole oikein osannut arvostaa Taika-ampujaa teoksenakaan, mutta päätin antaa sille vielä yhden mahdollisuuden.

Kohtalon hetki koitti helmikuisena iltana Semperoperissa. Meinasin myöhästyä näytöksestä, kun raitiovaunut eivät rakennustöiden vuoksi kulkeneetkaan Theaterplatzille saakka. Könysin katsomoon puuskuttaen viime minuutilla ja - ihme tapahtui! Kapellimestari Alexander Soddy ja Sächsische Staatskapelle Dresden imaisivat minut alkusoitosta lähtien mukaansa ja loppu oli yhtä nautintoa. Axel Köhlerin ohjaus oli erinomainen, ja nyt monet aiemmin epämääräisiksi jääneet kohtaukset ja syy-yhteydet avautuivat aivan kirkkaina. Teoksen kaari tai jännite ei tällä kertaa särkynyt puheosuuksiin ja toisen näytöksen öinen kohtaus Susirotkossa oli aivan hyytävän tehokas ja karmea. Arne Waltherin lavastus ja Fabio Antocin valaistus ansaitsevat niin ikään kiitettävän arvosanan. Puvustuksen oli suunnitellut Katharina Weissenborn.

Kaikki pääroolien esittäjät olivat erinomaisia laulajia. Julia Kleiter lumosi Agathena, eikä Carolina Ullrich jäänyt Ännchenin roolissa lainkaan hänen varjoonsa. Michael Eder oli jykevä Kuno ja Matthias Hennebergin (Kaspar) väkevä baritoni tunkeutui luihin ja ytimiin saakka. Torsten Kerl (Max) aloitti ehkä hieman vaisusti, mutta pian hänkin löysi sopivan vaihteen. Kuoron osuudessa oli aivan oopperan alussa pientä eriaikaisuutta, mutta kapellimestari paimensi joukon nopeasti oikeille raiteille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti