maanantai 12. helmikuuta 2018

Hieno tuotanto Gounod'n harvinaisuudesta


11.2.2018 Charles Gounod'n ooppera Cinq-Mars Oper Leipzigissa

Charles Gounod sävelsi oopperoita tusinan verran, mutta nykyisin niistä näkee oopperatalojen ohjelmistoissa lähinnä kahta (Faust, Romeo ja Julia). Muut ovat melkoisia harvinaisuuksia, kuten tämä Cinq-Mars, joka kantaesitettiin Pariisissa huhtikuussa 1877. Se tunnetaan saksaksi myös alkuperäisestä alaotsikosta käännetyllä nimellä Der Rebell des Königs. Oopperaa esitettiin joitakin vuosia sitten konserttiversiona müncheniläisten toimesta Versaillesissa saakka ja tallenne ilmestyi levynä vuonna 2016. Näyttämölle Cinq-Marsia ei kai ole tehty yli sataan vuoteen ennen tätä tuotantoa. Leipzigissa kuultiin oopperan toinen, nelinäytöksinen editio, jonka Gounod muokkasi marraskuun 1877 uusintakierrosta varten.

Cinq-Mars sijoittuu 1640-luvun Ranskaan ja se perustuu todellisiin tapahtumiin. Libretisti on luonnollisesti ottanut joitakin vapauksia ja onhan se pakollinen (onneton) rakkaustarinakin pitänyt ujuttaa mukaan. Cinq-Marsin markiisi osallistuu salaliittoon, jonka tarkoituksena on kardinaali Richelieun syrjäyttäminen ja vallan palauttaminen kuningas Ludvig XIII:lle. Kuten historiankirjasta tiedämme, niin pieleenhän se meni. Oopperassa Richelieun käsikassara isä Joseph pääsee perille petoksesta, mutta lupaa Cinq-Marsille armahduksen, jos prinsessa Marie de Gonzague suostuu poliittiseen avioliittoon Puolan kuninkaan kanssa. Säästääkseen rakastamansa markiisin hengen prinsessa suostuu naimakauppaan. Viimeisessä näytöksessä Marie on suunnitellut pakenemisen vankilasta ja laivamatkan Italiaan, mutta markiisi ja hänen kumppaninsa de Thou ehditään teloittaa ennen suunnitelman toteuttamista.

Oper Leipzigin tuotanto on valmistettu huolellisesti ja ammattitaidolla. Anthony Pilavachin ohjaus on toimiva, luonteva eikä kikkaile turhia. Markus Meyerin lavastus on yksinkertaisen tyylikäs, mutta puvustus on hyvin näyttävä ja siihen on selvästikin panostettu paljon. Gewandhausorchesteria johti David Reiland, eikä lopputuloksesta ole kuin kiittävää sanottavaa. Musiikillisesti teos ei välttämättä pärjää Gounod'n suosituimmille oopperoille, mutta on tässäkin valtavasti kauniita melodioita ja hienoja numeroita. Tärkeimmissä solistitehtävissä olivat Mathias Vidal (Marquis de Cinq-Mars), Fabienne Conrad (Princesse Marie de Gonzague), Jonathan Michie (Le conseiller de Thou) ja Mark Schnaible (Père Joseph). Koko solistikaarti ja kuoro sekä toisessa näytöksessä esiintyneet balettitanssijat tekivät erittäin hyvää työtä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti