keskiviikko 14. helmikuuta 2018

Muistopäivän konsertti ilman aplodeja


13.2.2018 Dresdner Philharmonie ja Eesti Rahvusmeeskoor, joht. Michael Sanderling ja Mikk Üleoja, sol. Mikhail Petrenko, basso Kulturpalast Dresdenissä

Dresdner Gedenktag on ainakin kaupungin vanhemmille asukkaille erityinen päivä. Sitä vietetään 13.2.1945 alkaneen Dresdenin pommituksen muistoksi. RAF:n ja USAAF:n pommit sekä seuranneet tulipalot tuhosivat parin yön aikana neliökilometreittäin kaupungin keskustaa ja yli 20.000 ihmistä kuoli.

Olen käynyt Dresdenissä monia kertoja, mutta en ole koskaan saanut ohjelmaan mahtumaan Dresdner Philharmonien konserttia. Aina ovat oopperat ja operetit tai Staatskapelle vieneet voiton, mutta nyt oli vihdoinkin sopiva ilta käydä tutustumassa Kulturpalastin saliin.

Ohjelman aloitti Eesti Rahvusmeeskoor johtajanaan Mikk Üleoja. Kuulimme Arvo Pärtin teoksen De profundis, jossa olivat mukana myös urkuri ja lyömäsoittaja. Salin urut olivatkin näyttävät ja komeaääniset. 45-jäsenisen kuoron sointi oli vaikuttava ja erityisesti bassot kuulostivat mahtavalta. Pärtin harras kappale sopi erinomaisesti konsertin teemaan.

Toisena teoksena esitettiin Šostakovitšin Sinfonia nro 13 "Babi Jar", joka myös tallennettiin tulevaa CD-julkaisua varten. Kapellimestarina toimi Philharmonien ylikapellimestari Michael Sanderling. Teos on aina sen kuullessani ollut hurja ja vaikuttava, mutta dresdeniläisillä tuntui silti olleen erityinen turbovaihde päällä. Virolaiskuoro oli oivallinen tässäkin kappaleessa ja bassosolisti Mikhail Petrenkon suvereeni osuus kruunasi kaiken. Petrenkoa olen kuullut monissa yhteyksissä eri maissa - viimeksi RSO:n kanssa syyskuussa 2017, jolloin hän oli Herttua Siniparran linnan solistina. Ensiluokkainen taiteilija, ei siitä mihinkään pääse!

Konsertti oli mykistävän hieno kokonaisuus, joka mykisti aploditkin. Vakavan muistopäivän äärellä kun oltiin, niin järjestäjät toivoivat erikseen ettei konsertissa aplodeerata. Silti jokunen hajanainen läpytys kuului sinfonian jälkeen - ehkä kyse oli ohjeen unohtamisesta tai automaatiosta. Kapellimestari hiljensi nämä yritykset ja konsertti päättyi hiljaiseen hetkeen seisten.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti