Vaan missä oli yleisö?
6.2.2019 Violences-musiikkiteatteriesitys Kansallisoopperassa Helsingissä
Kansallisoopperan panos tämän vuoden Musica nova Helsinki -festivaalin ohjelmaan on Jää-oopperan kantaesityksen lisäksi Violences-niminen musikkiteatteriesitys, jonka taustalta löytyy pariisilainen La Chambre aux échos -musiikkiteatteriryhmä. Esitys koostuu kahdesta osasta: Hans Werner Henzen sävellyksestä Katharina Blum (1975), jonka teksti on Heinrich Böllin romaanista sekä Juha T. Koskisen sävellyksestä Ophelia/Tiefsee (2017, rev. 2019). Jälkimmäisen libretto on Aleksi Barrièren ja se perustuu William Shakespearen, Heiner Müllerin ja Jules Laforguen teksteihin. Epilogissa käytettiin vielä Sylvia Plathin runoa Lady Lazarus.
Aleksi Barrièren ohjaama ja lavastama kokonaisuus oli toimiva ja mielenkiintoinen. Molemmille teoksille yhteinen teema oli naisen osa miesten hallitsemassa maailmassa. Ofelia näyttäytyi erilaisissa rooleissa, joita hänelle tai hänestä on luotu pitkän esitystradition aikana. Tapahtumat oli sijoitettu näyttämöä kiertäville lavasterakenteille, joiden keskellä oli orkesteri. Barrière käytti sekä livekamerakuvaa että videoprojisointeja. Tekstityksen kanssa oli tässä kantaesityksessä moneen kertaan sähläystä, mistä pieni miinus.
Violences oli hieman erikoinen valinta Kansallisoopperan ohjelmistoon, sillä siinä ei juurikaan laulettu. Ainoastaan Koskisen teoksen loppupuolella oli lyhyt laulaen esitetty jakso. Vaikka olenkin suuri vokaalimusiikin ystävä, niin olin tästä huolimatta iltaani oikein tyytyväinen. Näyttelijä Thomas Kellner oli nimittäin osassaan niin loistava ja suvereeni vaihtaessaan esityskieliäkin lennosta. Huikea esitys! Alttoviulisti Vladimir Perčević soitti kauniita solistisia osuuksia. Orkesteria johti energisesti ja tarkasti kapellimestari Clément Mao-Takacs.
Alminsali oli esityksessä enemmän kuin puolityhjä ja paikalle vaivautuneistakin taisi merkittävä osa olla kutsuvieraita. Toivottavasti jäljellä olevat kaksi esitystä saavat enemmän nykymusiikin ystäviä liikkeelle, mutta ennakkomyynnin tilanne ei kyllä näytä hyvältä. Menkääpä ihmeessä paikalle – upea esitys, jonka musiikki ei ole lainkaan pelottavaa eikä edes koske korviin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti