torstai 26. heinäkuuta 2018

Poikkeuksellisen onnistunut oopperaohjaus - Saksassa


25.7.2018 Joseph Haydnin ooppera Orlando paladino Prinzregententheaterissa Münchenissä

Vuonna 1782 kantaesitetty Orlando paladino on tuntemistani Haydnin oopperoista ehkä musiikillisesti hienoin. Eikä tekstikään ole hullumpi, sillä Nunziano Portan libreton taustalta löytyy Ludovico Arioston ikoninen, 1500-luvun alun runoelma Orlando Furioso. Raivoisa Roland on innoittanut monia muitakin oopperasäveltäjiä Vivaldista, Händelistä ja Lullysta alkaen.

Baijerin Valtionoopperan uusi tuotanto Orlando paladinosta sai ensi-iltansa pari iltaa sitten. Näytökset ovat osa Münchner Opernfestspielen eli paikallisten oopperajuhlien ohjelmaa. Esityspaikkana oli vuosina 1900-1901 rakennettu tyylikäs Prinzregententheater.

Alkusoiton aikana nähtiin hieno ja kekseliäs filmi, jossa esiteltiin osa henkilöistä ja taustoitettiin heidän keskinäisiä suhteitaan. Ohjaaja Axel Ranisch oli tehnyt onnistuneen modernisoinnin ja sijoittanut oopperan elokuvateatteriin. Esimerkiksi paimenista oli tehty teatterin työntekijöitä. Tästä johtuen libreton teksti ei aina vastannut lavan tapahtumia, mutta ei se minua suuremmin kiusannut. Näyttämölle oli lisätty kaksi mykkäroolia näyttelijöille (Gabi Herz ja Heiko Pinkowski).

Ohjaus oli sanalla sanoen loistava, ja oikein tuhlasi mielenkiintoisia lavatapahtumia ja yksityiskohtia. Seurattavaa oli niin paljon, että musiikin syvällisempi kuuntelu meinasi toisinaan unohtua. Lavastus oli samoin onnistunut ja toimi hyvin yhteen ohjauksen kanssa; Falko Herold oli suunnitellut myös puvustuksen. Valaistus oli Michael Bauerin.

Illan kapellimestarina oli Ivor Bolton, jonka erittäin persoonallinen johtamistyyli oli koukuttavaa seurattavaa. Sekavalta tai epäselvältä vaikuttaneesta viuhtomisesta huolimatta hän onnistui loistavasti soittajiensa eli Münchener Kammerorchesterin kanssa. Solisteissa ei ollut heikkoja lenkkejä, vaan kaikki onnistuivat rooleissaan hyvin. Tärkeimmissä tehtävissä olivat Adela Zaharia (Angelica), Edwin Crossley-Mercer (Rodomonte), Mathias Vidal (Orlando), Tara Erraught (Alcina) ja Elena Sancho Pereg (Eurilla). Muissa osissa olivat Dovlet Nurgeldiyev (Medoro), Guy de Mey (Licone), David Portillo (Pasquale) ja François Lis (Caronte).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti