perjantai 31. maaliskuuta 2017

Händelin monipuolinen pastissi


31.3.2017 Georg Friedrich Händelin ooppera Oreste Theater an der Wien in der Kammeroperissa

Theater an der Wienin "sivunäyttämöllä" eli Kammeroperissa esitetään usein nuorin voimin raikkaita ja mielenkiintoisia sekä pienimuotoisempia oopperaproduktioita. Myös näkemäni Händelin Oreste kuuluu tähän sarjaan. Tauriissa kyllä seikkailtiin, mutta Kay Linkin ohjaus nosti tuoreudellaan ja hienoilla oivalluksillaan barokkioopperan uudelle tasolle. Jännittävä visuaalinen ilme oli Olga von Wahlin ja valaistus Franz Josef Tscheckin käsialaa.

Oreste vuodelta 1734 on pastissiooppera, jossa Händel käytti suurimmaksi osaksi aiempien oopperoidensa musiikkia. Tunnistin aarioita ainakin Sosarmesta, Agrippinasta ja Riccardo primosta. Orkesterina oli Kammeroperin perinteiseen tapaan Bach Konsort Wien, mutta hyvin tuntui toisenkin barokin mestarin musiikki heiltä taittuvan. Kapellimestarina toimi Rubén Dubrovsky.

Ja kyllä solistitkin olivat tehtäviensä tasalla, kaikki ansaitsevat hyvän arvosanan. Rooleissa olivat Eric Jurenas (Oreste), Frederikke Kampmann (Ermione), Carolina Lippo (Ifigenia), Julian Henao Gonzalez (Pilade), Matteo Loi (Toante), Florian Köfler (Filotete) ja Gabriel Scheib (Un guardiano).

Kampmann oli sairastunut ja näytteli roolin mykkänä. Lavan sivussa Ermionen osuuden lauloi Cornelia Horak. Alussa nuottitelineeseen kiinnitetyistä kahdesta valaisimesta toinen putosi orkesterimonttuun ja toinenkin lakkasi hetkeä myöhemmin toimimasta. Upeasti Horak kuitenkin selvisi seuraavaan kohtaukseen saakka lähes pimeällä näyttämöllä. Yleisö hurrasi suoritukselle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti