sunnuntai 2. huhtikuuta 2017

Hämmentävä kuoro-ooppera


2.4.2017 Maija Ruuskasen ooppera Herääminen Musiikkiteatteri Kapsäkissä Helsingissä

Maija Ruuskasen säveltämän ja Jaakko Heinimäen tekstittämän Herääminen-oopperan esityksestä jäi hiukan hämmentävä olo. Pidin kyllä sinänsä teoksesta, mutta sen sanoma ei oikein tavoittanut minua ja "Paavo Ruotsalaisen ydinajatusten luotsaaminen" jäi sameaksi. Armon viesti nyt ehkä tuli ja meni perille, kun tarpeeksi alleviivattiin. Heinimäen libretto oli turhan toisteinen, mutta sinänsä kelvollinen. Helsingin Sanomien kriitikko Lauri Otonkosken kanssa olen eri mieltä siitä, ettei teoksesta muka löydy laisinkaan huumorin pilkettä. Minusta esimerkiksi kohdat, joissa piru vaatii sitä ja tätä, olivat selvästi libretistin kieroa teologista huumoria.

Ruuskanen oli kirjoittanut monipuolista, vaikkakin lähinnä laulajien keskirekisterissä liikkuvaa musiikkia. Teoksessa hyödynnettiin mm. körttivirsiä. Todellinen yllätys oli, että ooppera on sävelletty vahvistetulle saksofonikvartetille. Aivan häkellyin siitä, miten jossain kohdassa saksofonit saattoivat kuulostaa aivan jousilta! Akateemisen Saksofonikvartetin lisäksi soittamassa olivat huilisti Outi Tumpula ja lyömäsoittaja Tuomas Timonen. Tärkeimmässä osassa oli kuitenkin kuoro, joka oli yhdistetty Philomelan (joht. Marjukka Riihimäki) ja Herännäisnuorten kuoron (joht. Hanna-Maria Hapuli) laulajista.

Paavon solistiosassa esiintyi baritoni Jussi Lehtipuu. Hänen laulussaan oli siellä täällä pientä horjuvuutta sävelpuhtauden kanssa, mutta kokonaisuus oli hyvä ja varsinkin näytteleminen erinomaista. Ohjaaja Juulia Tapola oli tehnyt päähenkilön roolista hyvin fyysisen. Ohjaus oli kokonaisuutena erinomainen, vaikka autonrenkaiden merkitystä en tajunnutkaan. Vähäisestä lavastuksesta valoineen vastasi Ville Virtanen ja puvuista Virtanen yhdessä Jenni Nykäsen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti