Rankka kirkkopäivä Leipzigissa
9.6.2018 Bachfest Leipzig: Kantaten-Ring 2, 3, 4 ja 5 -konsertit Thomaskirchessä ja Nikolaikirchessä Leipzigissa
Selvisinpä hengissä tästä lauantaista, jonka ohjelmassa oli neljä Leipzigin Kantaten-Ring-sarjan konserttia. Kyllä oli takapuoli ja jalatkin kovilla, eivätkä helteessä paahtuneet tukalan kuumat kirkot helpottaneet urakkaa lainkaan! Konserteista kolme ensimmäistä (nrot 2-4) pidettiin Thomaskirchessä ja viimeinen konsertti (nro 5) Nikolaikirchessä.
Puolenpäivän aikaan alkaneessa konsertissa nro 2 esiintyi Amsterdam Baroque Orchestra & Choir johtajanaan Ton Koopman. Loistavina solisteina toimivat kontratenori Maarten Engeltjes, tenori Tilman Lichdi ja basso Klaus Mertens.
Ohjelma oli seuraava:
- Jesus schläft, was soll ich hoffen BWV 81
- Hieronymus Praetorius (1560-1629): Surge illuminare Jerusalem
- Sie werden aus Saba alle kommen BWV 65
- Orlando di Lasso (1530/32-1594): Levavi oculos meos
- Ich habe genung BWV 82
- Liebster Immanuel, Herzog der Frommen BWV 123
* * *
Iltapäivän konsertissa nro 3 esiintyi jälleen Thomanerchor ja Gewandhausorchester Leipzigin muusikoita, johtajanaan Thomaskantor Gotthold Schwarz. Solisteina olivat Gesine Adler, Marie Henriette Reinhold, Patrick Grahl ja Stephan Heinemann. Ohjelman aloitti kuitenkin Thomasorganist Ullrich Böhme kappaleella Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit BWV 669, joka soitettiin tietenkin Woehl-uruilla. Puhdasta nautintoa!
Muut kuullut numerot olivat:
- Orlando di Lasso: Confitemini Domino
- Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem BWV 159
- Herr Jesu Christ, wahr' Mensch und Gott BWV 127
Bachin kantaattien välissä oli pieni hartaushetki, jossa veisattiin vuorolauluna virsi Lasset uns mit Jesus leiden. Böhme säesti tämän Sauer-uruilla ja pääsi alkusoitossa esittelemään niiden äänivaroja ja soinnin muhkeutta.
* * *
Konsertti nro 4 oli vuorossa iltapäivän vaihtuessa illaksi. Tätä olin odottanut kovasti, sillä esiintymässä oli Bach Collegium Japan - tietysti perustajansa Masaaki Suzukin johdolla. Solistit olivat Hannah Morrison, Robin Blaze, Makoto Sakurada ja Dominik Wörner.
Tämän konsertin teokset olivat:
- Wie schön leuchtet der Morgenstern BWV 1
- Himmelskönig, sei willkommen BWV 182
- Jacobus Gallus (1550-1591: Alleluja. In resurrectione tua
- Der Himmel lacht! Die Erde jubilieret BWV 31
- Bleib bei uns, denn es will Abend werden BWV 6
* * *
Ja päätteeksi konsertti nro 5 siis Nikolaikirchessä. Esiintymässä olivat eilisillan tapaan Monteverdi Choir ja English Baroque Soloists johtajanaan Sir John Eliot Gardiner. Solisteina oli useita kuoron jäseniä.
Ja ohjelma oli tällainen:
- Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen BWV 12
- Luca Marenzio (1553/54-1599): Jubilate Deo
- Ihr werdet weinen und heulen BWV 103
- Erasmus Sartorius (1577-1637): Veni creator spiritus - Nun bitten wir den Heiligen Geist
- O ewiges Feuer, o Ursprung der Liebe BWV 34
- Giovanni Gabrieli (n. 1554/57-1612): Timor et tremor
- O Ewigkeit, du Donnerwort BWV 20
* * *
Päivä oli pituudestaan huolimatta tavattoman antoisa, eikä vielä tuntunut siltä, että nyt riittää tätä lajia. Esitysten taso oli kautta linjan korkea, sillä kaikilla johtajilla riittää taiteellista kunnianhimoa, näkemystä, ja tietoa mm. esityskäytännöistä. Kovassa seurassa alankomaalaisten konsertti ei säväyttänyt yhtä paljon, vaan jätti muita vaisumman vaikutelman. Yleisön suosikki oli ilman muuta Gardiner, jolle aplodeerattiin ja huudettiin niin että korviin koski. Itse olin erityisen vaikuttunut japanilaisten esityksistä. Toki Bach Collegium Japan ja sen taso on levytyksistä tuttu, mutta nyt ensimmäistä kertaa livenä kuultuna ei voinut kuin ihailla lopputulosta. Bravo herra Suzuki!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti