maanantai 11. kesäkuuta 2018

Kantaattisarjan loppurutistus


10.6.2018 Bachfest Leipzig: Kantaten-Ring 6, 7, 8, 9 ja 10 -konsertit Marktilla, Thomaskirchessä ja Nikolaikirchessä Leipzigissa

Leipzigin Kantaten-Ring-sarja jatkui vielä sunnuntaina, johon mahtui peräti viisi konserttia. Niistä ensimmäinen (nro 6) pidettiin ulkoilmassa vanhalla torilla (Markt) jumalanpalveluksen yhteydessä. Konsertit nro 7 ja 9 olivat Thomaskirchessä ja konsertit nro 8 ja 10 Nikolaikirchessä.

Aamupuolen torikonsertissa (nro 6) esiintyi Gaechinger Cantorey Hans-Christoph Rademannin johdolla. Ohjelmassa oli Bachin kantaatti Die Himmel erzählen die Ehre Gottes BWV 76. Lisäksi kuultiin Traugott Fünfgeldin (s. 1971) Allegro ja Rondo sekä Vincenzo Bertolusin (k. 1608) motetti Venite ad me omnes.

* * *

Päivän ensimmäisessä kirkkokonsertissa (nro 7) Thomaskirchessä esiintyi Bach Collegium Japan johtajanaan Masaaki Suzuki. Solistit olivat eilisen tapaan Hannah Morrison, Robin Blaze, Makoto Sakurada ja Dominik Wörner.

Konsertin ohjelma oli seuraava:
- Die Elenden sollen essen BWV 75
- Brich dem Hungrigen dein Brot BWV 39
- Martin Roth (n. 1580-1610): In Domino Deo gaudebimus
- Ach Gott, vom Himmel sieh darein BWV 2

* * *

Ja sitten vaihto Nikolaikircheen, jossa iltapäivä alkoi Gaechinger Cantoreyn konsertilla (nro 8). Hans-Christoph Rademann johti ja solisteina olivat Dorothee Mields, Wiebke Lehmkuhl, Patrick Grahl ja Tobias Berndt.

Tässä konsertissa kuultiin seuraavat kappaleet:
- Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21
- Jacopus Gallus (1550-1591): Beatus vir qui timet Dominum
- Herr, gehe nicht ins Gericht BWV 105
- Asprilio Pacelli (1570-1623): Cantate Domino
- Ich will den Kreuzstab gerne tragen BWV 56

* * *

Konsertti nro 9 vei taas Thomaskircheen iltapäivän lopulla. Siellä esiintyi Amsterdam Baroque Orchestra & Choir johtajanaan Ton Koopman. Eilinen solistijoukko (kontratenori Maarten Engeltjes, tenori Tilman Lichdi ja basso Klaus Mertens) oli saanut vahvistukseksi sopraano Martha Boschin.

Konsertin teokset:
- Komm, du süße Todesstunde BWV 161
- Hans Leo Hassler (1564-1612): Si bona suscepimus
- Liebster Gott, wenn werd ich sterben BWV 8
- Wer weiß, wie nahe mir mein Ende BWV 27
- Jacopus Gallus: Media vita in morte sumus
- Christus, der ist mein Leben BWV 95

* * *

Ja lopuksi sitten Nikolaikircheen, kuten kahtena edellisenäkin iltana. Monteverdi Choir ja English Baroque Soloists saivat päättää konsertillaan (nro 10) koko Ring-sarjan. Johtajana oli tietenkin Sir John Eliot Gardiner ja solistit tulivat kuoron riveistä kuten aiemmissakin konserteissa.

Ohjelma oli tällainen:
- Es erhub sich ein Streit BWV 19
- Dieterich Buxtehude (1637-1707): Nimm von uns, Herr, du treuer Gott
- Nimm von uns, Herr, du treuer Gott BWV 101
- Jesu, der du meine Seele BWV 78
- Johann Hermann Schein (1586-1630): Freue dich des Weibes deiner Jugend
- Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 140

* * *

Kyllä oli huikea päivä - vielä antoisampi kuin eilinen! Voimille tämä rupeama kyllä kävi, sillä ei ole herkkua istua tuntikausia hikoillen kovilla puisilla kirkonpenkeillä. Mutta oli tämä konserttisarja kyllä sen arvoinen, eli ei kaduta että tuli leikkiin lähdettyä. Kaikki esiintyjät oli erittäin korkeatasoisia ja tarjosivat parastaan.

Sunnuntain yllättäjä oli Gaechinger Cantorey, josta Hans-Christoph Rademann loihti aivan huikeita esityksiä ja koskettavia tulkintoja. Heti iltapäiväkonsertin ensimmäinen kantaatti Ich hatte viel Bekümmernis BWV 21 otti luulot pois ja sai yleisön riehaantumaan suosionosoitusmyrskyyn. Brittien päätöskonsertti oli itselleni aivan ylimaallisen hieno elämys - Sir John Eliot Gardinerin tulkinnoissa vaan on kaikki kohdallaan. Hän oli säästänyt loppuherkuksi yhden Bachin suosikkikantaateistani: Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV 140 soi taivaallisen kauniina. Tähän oli hyvä lopettaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti