Taas yksi Armida-tarina
16.10.2016 Christoph Willibald Gluckin ooppera Armide Wiener Staatsoperissa
Torquato Tasson runoelma Vapautettu Jerusalem (La Gerusalemme liberata) vuodelta 1581 kertoo ensimmäisen ristiretken tapahtumista. Teos on innoittanut lukuisia säveltäjiä, sillä pelkästään runoelmaan sisältyvä kertomus Armida/Armide-noidasta on sävelletty oopperaksi yli 50 kertaa.
Gluckin versio Armide on sävelletty 1775-1777. Oopperan libretto on Philippe Quinaultin. Samaa librettoa oli käyttänyt jo Jean-Baptiste Lully omassa Armide-oopperassaan 90 vuotta aiemmin (1686).
Pääsin katsomaan Wienin Valtionoopperan uuden tuotannon ensi-illan. Orkesterina oli Les Musiciens du Louvre, jonka riveissä soittaa meille tuttu fagotisti Jani Sunnarborg. Kapellimestarina oli vanha konkari Marc Minkowski, joka ansaitsee työstään erinomaisen arvosanan. Musiikki oli kertakaikkisen vaikuttavaa, elävää ja tarkasti kiinni kertomuksen käänteissä. Hyvänä kuorona toimi Gustav Mahler Chor.
Armiden oli ohjannut Ivan Alexandre. Hän sai oopperan päätyttyä joitakin buuauksia, ja ehkä ihan aiheesta. Ohjaus oli mielestäni produktion heikoin lenkki. Se oli sinänsä melko hyvää perustyötä, mutta kun soitto ja laulu olivat niin erinomaisella tasolla, ei tämä tuntunut riittävän. Ohjausta vaivasi jonkinasteinen tylsyys. En kaipaa tämän tyyppisissä oopperoissa sen suurempaa actionia, mutta olisi lavalla voinut edes jotain tapahtua! Verkkainen liikkuminen ja Armiden palatsin ikkunoissa pyöriminen ei oikein jaksanut kantaa kahta ja puolta tuntia.
Armiden osan laulanut Gaëlle Arquez oli aivan ylimaallisen hyvä. Miessolisteissa oli monta taitavaa ja vahvaäänistä laulajaa, mm. Paolo Rumetz (Hidraot), Stanislas de Barbeyrac (Renaud) ja Gabriel Bermúdez (Ubalde).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti