Politiikkaa oopperalavalla
20.10.2016 John Adamsin ooppera Nixon in China Kungliga Operanissa Tukholmassa
Tunnustaudun John Adamsin oopperoiden ja miksei muunkin musiikin faniksi. Nyt oli hyvä tilaisuus nähdä pitkästä aikaa Nixon in China, tämä vuonna 1987 kantaesitetty erikoinen teos. Erikoiseksi sen tekee ennen kaikkea poliittinen aihe: USA:n presidentti Richard Nixonin Kiinan-matka vuonna 1972. Oopperan aihe on kuulemma peräisin Peter Sellarsilta, joka ohjasi teoksen kantaesityksen Houstoniin.
Adamsin musiikki ei ole tässä teoksessa minimalistisimmillaan (onkohan tuo edes oikea sana?). Mukana on hauskoja jazzvaikutteita, neoklassismia ja viittauksia eri säveltäjien tyyleihin. Kungliga Hovkapellet teki Lawrence Renesin johdolla oikeutta teoksen sävelkielelle ja kuorokin oli oikein hyvässä iskussa.
Kungliga Operan oli hankkinut tämän tuotannon Vancouverista. Ohjaaja Michael Cavanaghin näkemys oli hyvin suoraviivainen. Näyttämöllä nähtiin kiinalaisjoukkoja, miehiä neuvottelupöydän ympärillä ja muuta perinteisen itsestäänselvää. Lavastuksesta vastasi Erhard Rom. Ehkä ohjaukseen ja lavastukseen olisi voinut miettiä enemmän jotain jujua tai yllätystä?
Teoksen solisteihin en ollut aivan sataprosenttisen tyytyväinen. Ola Eliasson tuntui olevan Nixonin roolissa ajoittain suorituskykynsä rajoilla ja ääni alkoi väsyä. Maon osan tehnyt Michael Weinius suorastaan huusi joissakin kohdissa sävyttömästi eikä ylärekisteri toiminut alkuunkaan. Tämä ei varmastikaan ollut tarkoituksellista Maon henkilöön yhdistettyä tyyliä. Jeremy Carpenter (Chou En-Lai) ja Olle Persson (Kissinger) tekivät varmaa perustyötä. Suomessakin tunnettu sopraano Hanna Husáhr valloitti varovaisen alun jälkeen Pat Nixonin osassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti