sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Peer Gynt jätti sekavan vaikutelman


25.2.2017 Werner Egkin ooppera Peer Gynt Theater an der Wienissä

Saksalainen säveltäjä Werner Egk ei ole Suomessa järin tunnettu - ja tuskin hän on nykyisin kotimaassaankaan niitä suosituimpia 1900-luvun säveltäjiä. Tämä saattaa osittain johtua hänen toiminnastaan natsi-Saksan aikana. Mies syntyi nimellä Werner Joseph Mayer vuonna 1901, sai teoria- ja sävellysoppinsa Carl Orffilta Münchenissä ja otti taiteilijanimen Egk vuonna 1923. Hän toimi säveltäjänä ja kapellimestarina eri puolilla Saksaa ja sävellysprofessorina Länsi-Berliinissä. Egk kuoli vuonna 1983.

Hänen oopperansa Peer Gynt perustuu tietenkin Henrik Ibsenin näytelmään. Libretto on säveltäjän itsensä käsialaa. Ooppera sai kantaesityksensä Berliinin Staatsoperissa vuonna 1938. Theater an der Wieniin teoksen oli ohjannut Peter Konwitschny. Hänen näkemyksensä ja toteutuksensa jätti jotenkin sekavan vaikutelman, mihin saattoi kyllä vaikuttaa oopperan rakennekin: kaikkiaan kymmenen näyttämökuvaa tai kohtausta, joissa tarina poukkoili sinne tänne. Helmut Braden lavastus sentään oli suoraviivainen - mutta tylsä.

Aina luotettavia ORF Radio-Symphonieorchester Wieniä ja Arnold Schoenberg Choria johti kapellimestari Leo Hussain. Myös oopperan musiikki oli jokseenkin poukkoilevaa. Siinä oli hienot hetkensä ja tunnelmansa, mutta välillä mentiin kepeän jatsahtavan viihdemusiikin puolelle. Musiikissa saattoi kuulla vaikutteita ja lainoja aina Beethovenilta saakka.

Baritoni Bo Skovhus teki vahvan roolityön pääosassa eli Peer Gyntinä. Kaikki muut solistit esittivät useampia rooleja. Maria Bengtsson oli suloinen ja enkelimäisesti laulanut sokea Solveig. Natascha Petrinsky, Nazanin Ezazi ja Cornelia Horak täydensivät hyvien naissolistien kaartia. Miehistä mainittakoon Rainer Trost, Andrew Owens ja Stefan Cerny.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti