perjantai 3. helmikuuta 2017

Jälleen tasokas SibA:n matinea


3.2.2017 Cameratan opiskelijamatinea Musiikkitalossa Helsingissä

Lähes kaksi ja puoli tuntia kestänyt Sibelius-Akatemian opiskelijamatinea oli hieno ja tasokas kokonaisuus. Sen aloitti hyvin musikaalisesti soittanut viulisti Eva Ballaz. Hänen numeronaan olivat osat Andante ja Allegro J. S. Bachin Sonaatista nro 2 a-molli.

Tämän jälkeen saatiin neljän esiintyjän verran pianosonaattien ja viulukonserttojen vuorottelua: Pianisti Noora Ylönen aloitti Haydin Sonaatilla Es-duuri. Tulkinta oli reipas ja oikein tunnelmallinen. Viulisti Saana Parviainen jatkoi Tšaikovskin Viulukonsertolla yhdessä pianisti Sonja Fräkin kanssa. Viuluosuus oli teknisesti moitteeton ja tarkka, mutta jotenkin ilottoman suorittamisen maku siitä jäi. Fräkin pianismi oli kylläkin erinomaista ja käsien plastiset liikkeet aivan lumoavia.

Nuori pianisti Anton Mejias täräytti Prokofjevin Sonaatista nro 7 B-duuri vauhdikkaan ja rämäkän tulkinnan. Hänen tekniikkansa on häikäisevän hyvällä tasolla. Viulisti Essi Höglund pääsi soittamaan Sibeliuksen Viulukonsertosta 2. ja 3. osan. Pianistina oli luotettava Timo Koskinen. Höglund silminnähden nautiskeli soittamisesta varsinkin konserton 3. osassa.

Loppusuoralla pianisti Kristina Annamukhamedova soitti kolme lyhyempää teosta: J. S. Bachin Preludin ja fuugan f-molli, Debussyn Etydin nro 8 "Pour les agréments" ja Rodion Štšedrinin (Shchedrinin) pianokappaleen Naughty Limericks (Tschastuschki). Matinean päätti sellisti Augustas Gocentas Alfredo Piattin Kapriisilla nro 6 sekä Krzysztof Pendereckin kappaleella Violoncello totale.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti