Meyerbeerin uusi tuleminen jatkuu
23.3.2018 Giacomo Meyerbeerin ooppera L'Africaine - Vasco da Gama Oper Frankfurtissa
Giacomo Meyerbeer ja libretisti Eugène Scribe työstivät jo 1850-luvulla Vasco da Gama -oopperaa, joka käsitteli löytöretkeilijän (fiktiivisiä) elämänvaiheita. Teos jäi kuitenkin keskeneräiseksi säveltäjän kuollessa 1864. François-Joseph Fétis viimeisteli vuoden 1865 kantaesityksessä käytetyn partituurin ja antoi oopperalle nimen L'Africaine. Vuonna 2013 Chemnitzissä tuotiin näyttämölle Meyerbeerin alkuperäiseen käsikirjoitukseen perustuva kriittinen editio, ja nimikin oli palautettu Vasco da Gamaksi. Frankfurtin tuotannossa käytetään tätä laitosta, mutta jostain syystä esityksen nimenä on kummallinen kompromissi L'Africaine - Vasco da Gama.
Tobias Kratzerin ohjauksessa on siirrytty löytöretkien ajasta Maan ulkopuolisen elämän etsintään. Modernisointi on tehty tyylikkäästi ja kokonaisuus toimi. Lavastus ja puvustus olivat Rainer Sellmaierin suunnittelemia. Väliaikoineen lähes viisi tuntia kestänyt esitys oli hieman puuduttavan pitkä, vaikka orkesteri soitti Antonello Manacordan johdolla hyvin, eikä kuoronkaan osuudessa ollut valittamista. Ooppera sisältää useita hienoja aarioita, mutta musiikillisesti arvostan Meyerbeerin tuotannosta ainakin Hugenotit tätä korkeammalle.
Vasco da Gaman roolin teki aivan upeasti laulanut Michael Spyres. Selikan esittäjä Claudia Mahnke oli sairastunut, mutta hänen tilalleen oli saatu Claudia Sorokina. Hän lauloi lavan sivussa ja teki oikein erinomaista työtä. Näyttämöllä Selikana nähtiin ohjausassistentti Caterina Panti Liberovici. Brian Mulligan vastasi Neluskon roolista ja Kirsten MacKinnon Inesin roolista. Muissa osissa esiintyivät mm. Andreas Bauer (Don Pedro), Thomas Faulkner (Don Diego), Magnús Baldvinsson (Lissabonin suurinkvisiittori ja Brahman ylipappi), Michael McCown (Don Alvaro) sekä Bianca Andrew (Anna). Roolituksessa oli onnistuttu erinomaisesti, ja kaikkien suorituksista on vain positiivista sanottavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti