sunnuntai 25. maaliskuuta 2018

Auschwitz-ooppera piti otteessaan


24.3.2018 Mieczysław Weinbergin ooppera Die Passagierin Oper Frankfurtissa

Syntyjään puolanjuutalainen säveltäjä Mieczysław Weinberg (1919-1996) pakeni sotaa Neuvostoliittoon vuonna 1939. Hän päätyi Minskin ja Taškentin kautta vuonna 1943 Moskovaan. Sinne hänet houkutteli Dmitri Šostakovitš, jonka kanssa Weinberg oli ystävystynyt Taškentissa.

Weinberg menetti vanhempansa, sisarensa ja muita sukulaisiaan keskitysleireillä. Neuvostoliitossa hänelle itselleen meinasi käydä kalpaten Stalinin vainokoneistossa: Weinberg pidätettiin vuonna 1953 tekaistujen syytteiden nojalla, eivätkä Šostakovitšin vetoomukset riittäneet vapauttamaan miestä. Hänet pelasti lyhyehkön vankeuden jälkeen tapahtunut Stalinin kuolema.

Weinberg sävelsi Passazhirka-oopperansa (Пассажирка; saks. Die Passagierin, engl. The Passenger) vuosina 1967-68. Moskovan Bolshoi-teatteriin suunniteltu kantaesitys peruuntui, ja sitä saatiin odottaa aina vuoteen 2006 saakka. Ensimmäinen näyttämöllinen versio tehtiin vuonna 2010 Bregenzissä. Sittemmin ooppera on nähty jo monissa taloissa Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Tämä Oper Frankfurtin tuotanto on vuodelta 2015.

Juuri Šostakovitš ehdotti Weinbergille oopperan säveltämistä keskitysleiriltä selviytyneen Zofia Posmyszin romaanin pohjalta. Kertomuksessa Saksan uusi suurlähettiläs Walter on vaimonsa kanssa laivamatkalla Euroopasta Brasiliaan. Vaimo Lisa (Liese) uskoo tunnistaneensa yhden matkustajan Martaksi, puolalaiseksi vangiksi, jonka kanssa hänellä oli erikoinen suhde Auschwitzissa. Lisa paljastaa miehelleen olleensa keskitysleirin vartija, ja Walter joutuu aivan pois tolaltaan - tosin pääasiassa uransa ja maineensa vuoksi. Lisa jättää kertomatta oman vastuunsa Martan ystävän Tadeuszin kuolemasta.

Anselm Weberin ohjaus ja kiinnostava juoni pitivät intensiivisesti otteessaan - ihan ilman keskitysleirin kauhuilla mässäilemistä. Katsomossa vallitsi keskittynyt tunnelma ja rikkumaton hiljaisuus, jota ei ensimmäisen näytöksen jälkeen oikein uskallettu tai haluttu tärvellä aplodeilla. Oopperan kohtauksissa liikuttiin sujuvasti nykyisyyden ja menneisyyden välillä, minkä mahdollisti lavastaja Katja Haßin nokkela ratkaisu: Lavan pyöriessä paljastui suuren laivarungon sisältä keskitysleiri. Leo Hussain johti esityksen pätevästi ja päärooleissa oli osaavat henkilöt: Katharina Magiera (Lisa), Peter Marsch (Walter), Jessica Strong (Marta) ja Iain MacNeil (Tadeusz).

* * *
Tämä oli muuten blogini 500. julkaisu. Koko hullutushan alkoi huhtikuussa 2015, eli alle kolme vuotta sitten...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti