Bergiä ja Brahmsia HKO:n kanssa
26.10.2017 Helsingin kaupunginorkesteri ja Musiikkitalon Kuoro, joht. Simone Young, sol. Elza van den Heever, sopraano ja Daniel Schmutzhard, baritoni Musiikkitalossa Helsingissä
HKO:n konsertti alkoi epätavallisesti ilman alkusoittoa tai vastaavaa pikkukappaletta. Ensimmäisenä teoksena kuultiin Alban Bergin Sieben frühe Lieder eli Seitsemän varhaista laulua. Solistina oli eteläafrikkalainen sopraano Elza van den Heever, jolla riitti äänivaroja ja tekniikkaa mm. komeisiin pitkiin legatoihin. Mutta jostain syystä esitys jätti minut varsin kylmäksi eivätkä runojen tekstit tällä kertaa puhutelleet. En osaa eritellä, mistä tämä johtui - omasta mielentilasta vaiko solistista? Ehkä van den Heever olisi voinut käsitellä lauluja romanttisemmalla otteella; nyt Bergin upea orkestrointi vei päähuomion.
Väliajan jälkeen oli vuorossa Johannes Brahmsin Ein deutsches Requiem. Australialainen kapellimestari Simone Young on tullut minulle varsin tutuksi vuosien mittaan Saksassa. Helsingin Sanomien kriitikko arvioi edellisenä iltana esitetyn saman ohjelman vain "läpisoitoksi". Itse en olisi näin kriittinen, vaan löysin Youngin työskentelystä ja lopputuloksesta paljon hyvää. Siitä olen samaa mieltä, että Musiikkitalon Kuoro oli konsertin tähti ja teki erinomaista työtä. Millä järisyttävällä vaikuttavuudella soikaan Denn alles Fleisch, es ist wie Gras ja miten kauniita olivatkaan 3. ja 4. osien loppufuugat. Eikä baritoni Daniel Schmutzhardkaan ollut hullumpi! Elza van den Heeverin vahva oopperasopraano tuntui sopivan paremmin tähän teokseen kuin Bergin herkkiin lauluihin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti