Jumalaista kontratenorilaulua
22.2.2016 Gaalakonsertti: Franco Fagioli Badisches Staatstheaterissa Karlsruhessa
Karlsruhen kansainvälisen Händel-festivaalin maanantai-illan ohjelmassa oli gaalakonsertti, jossa esiintyivät Armonia Atenea -orkesteri George Petroun johdolla sekä laulusolistina kontratenori Franco Fagioli.
Konsertti alkoi Händelin Concerto grossolla F-duuri. Tätä seurasi kaksi numeroa Händelin oopperasta Rodelinda, regina de' Longobardi. Väliin kuultiin Vivaldilta Konsertto kahdelle viululle a-molli. Osuuden päätti kaksi laulunumeroa: aaria Nicola Antonio Porporan oopperasta Meride e Selinunte sekä aaria Crude furie Händelin Sersestä.
Väliajan jälkeen oli vuorossa aaria Porporan Polifemosta ja toinen aaria (Se bramate) Händelin Sersestä. Johann Adolf Hasselta kuultiin Mandoliinikonsertto G-duuri. Sen herkässä Largo-osassa, kesken Theodoros Kitsosin mandoliinisoolon, katkesi erään viulistin soittimesta kieli hyvin äänekkäästi paukahtaen. Porporalta saatiin vielä kaksi aariaa: ensin Vulcanon aaria kantaatista Il Vulcano ja Acin aaria oopperasta Polifemo. Näiden välissä kuultiin Vivaldin Fagottikonsertto e-molli. Barokkifagotin pehmeä ja savuinen ääni oli aivan hurmaava.
Armonia Atenea vaikutti oikein pätevältä barokkiyhtyeeltä, ja Petroun energisyys sekä persoonallinen johtamistyyli toivat esitykseen oman lisänsä. Illan kiistaton tähti oli kuitenkin Franco Fagioli. Hänen äänensä kauneutta, notkeutta ja ulottuvuuksia, uskomattomia "koristekuvioita" sekä sävykkäitä ja tunteikkaita tulkintoja ei voi kyllin kehua. Sanalla sanoen jumalaista laulantaa! On helppo ymmärtää, mihin Fagiolin asema yhtenä aikamme arvostetuimmista kontratenoreista perustuu. Yleisö oli aivan innoissaan - en ole useinkaan kuullut konsertin jälkeen tällaista aplodi- ja huutomyrskyä, joka vain jatkui ja jatkui. Saimme sentään vielä ylimääräisenä aarian Dopo notte Händelin Ariodantesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti